Saturday, January 11, 2014

1105) BERNAMA 10/1/2014 PEMUDA UMNO TUBUH PORTAL ONLINE SALUR ADUAN RAKYAT



KUALA LUMPUR, 10 Jan (Bernama) -- Dalam usaha membantu orang ramai menyalur dan mendapatkan maklumat menyelesaikan masalah yang mereka hadapi, Pemuda UMNO akan melancarkan portal aduan rakyat tidak lama lagi yang dikendalikan Biro Aduan Komuniti pergerakan itu.

Pengerusi biro berkenaan, Sheikh Nafiq Alfirdaous berkata portal itu adalah yang pertama seumpamanya yang membolehkan orang ramai membuat aduan yang akan disalurkan kepada agensi kerajaan, swasta dan badan bukan kerajaan (NGO).

Portal itu akan menyediakan perkhidmatan mencari jalan penyelesaian masalah yang timbul, yang terbit daripada isu seperti kos sara hidup, kes perceraian, masalah setempat, pembelian rumah dan saluran bagi pinjaman usahawan, katanya.

"Portal yang beroperasi 24 jam itu juga menyediakan kemudahan kaunseling dan khidmat nasihat secara dalam talian," katanya kepada BERNAMA di ibu negara, Jumaat.

Menurut Sheikh Nafiq, biro itu melantik kumpulan profesional yang berkaitan untuk menjawab semua permasalahan yang diadukan.

"Kewujudan portal itu nanti bukan semata-mata untuk mendengar dan menerima aduan rakyat, tetapi juga menyediakan ruang kepada semua pihak berkepentingan untuk berkongsi pandangan dan cadangan penyelesaian kepada masalah yang dibangkitkan," jelas beliau.

Bagi memantapkan portal itu, biro berkenaan menjalin kerjasama strategik dengan NGO seperti Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) serta SukaGuam bagi memastikan aduan yang diterima diselesaikan dalam tempoh ditetapkan.

"Kesemua NGO ini akan membantu memastikan kelancaran usaha murni ini. Walaupun tidak semua akan dapat diselesaikan dalam tempoh singkat, tetapi portal ini diharap mampu memanjangkan aduan kepada pegawai di mana-mana agensi terbabit dalam kadar segera," katanya.

Sheikh Nafiq berkata Pemuda UMNO yakin portal itu mampu mendidik dan mematangkan masyarakat dan menjadi jambatan kepada belia dan masyarakat menyampaikan aduan dan keluh kesah mereka.

Apabila timbul sesuatu isu, pengadu akan belajar untuk memahami dan bertindak mengikut prosedur standard selain membantu memberi idea menyelesaikan sesuatu masalah dan berkongsi kaedah penyelesaiannya dengan orang lain, katanya.

"Contohnya, jika kenderaan seseorang dihempap pokok akibat bencana, maka pengadu boleh mengemukakan masalah dan kita akan cuba ajar SOP Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan jika jiran atau rakan pengadu ditimpa masalah yang sama, pengadu boleh berkongsi cara penyelesaiannya," jelas beliau.

Sheikh Nafiq berkata kaedah penyelesaian masalah komuniti telah digunakan di negara-negara maju dan masalah atau aduan rakyat dapat diselesaikan dengan mudah dan cepat.

Kesemua aduan dan maklum balas yang diterima akan direkod untuk analisis data dan akan dipaparkan dalam portal berkenaan bagi rujukan termasuk ada ruangan 'Aduan Hits' untuk menunjukkan jenis aduan atau masalah terbanyak yang diterima.


"Kami akan cuba kumpulkan setiap aduan dan dianalisis untuk rumusan tahunan yang akan diserahkan kepada kepemimpinan tertinggi Pemuda UMNO dan untuk pengetahuan kerajaan.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...