Thursday, January 16, 2014

1116) HARIAN METRO 16/1/2014 USAHAWAN JATUH LINGKUP




Headline: Usahawan jatuh lingkup
Publication: HM
Date of publication: Jan 16, 2014
Section heading: Main Section
Page number: 002
Byline / Author: Oleh Suraya Roslan; Yusmizal Dolah Aling


Kuala Lumpur: Dia pernah merangkul anugerah pengedar terbaik sebuah syarikat automotif di negara ini, namun kini hidup melarat selepas diburu sembilan ceti haram atau along temasuk seorang pembiaya bergelar Datuk Seri.

Bukan saja perlu menanggung hutang mingguan berjumlah RM650,000, usahawan itu kini terpaksa menanggung bebanan hutang berjumlah RM7 juta sejak awal tahun ini.

Mangsa yang mahu dikenali sebagai Nurin, 40-an berkata, dia yang bercadang untuk menambah cawangan ruang pameran keretanya diperkenalkan kepada orang kenamaan (VIP) penghujung tahun lalu oleh seorang pegawai bank dengan nilai pinjaman RM5 juta.

Katanya, disebabkan beberapa masalah teknikal, pegawai itu kemudiannya merujuk permohonannya kepada VIP berkenaan kononnya boleh membantu mendapatkan pinjaman dalam tempoh singkat.

"Awal bulan lalu saya pergi ke sebuah bank di negeri ini untuk membuat pinjaman bagi mendapatkan empat bilik pameran kereta.

"Bagaimanapun pegawai bank berkenaan kemudian merujuk saya kepada seorang lelaki berpangkat Datuk Seri yang kemudiannya bersetuju memberikan RM5 juta tanpa menyatakan tempoh pembayaran balik. Disebabkan memerlukan modal pusingan segera, saya setuju," katanya ketika membuat aduan kepada Pegawai Unit Tindakan Khas Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Yati Shaharudin.

Menurutnya, dia kemudian terpaksa berhutang dengan lapan along yang lain bagi melangsaikan hutang dengan Datuk Seri berkenaan dengan setiap satunya berjumlah antara RM50,000 hingga RM70,000 seminggu.

"Bagaimanapun, kini saya ketakutan apabila ada along yang bertindak menyimbah cat merah sebuah bilik pameran kepunyaan saya.

"Disebabkan hal ini, salah sebuah bilik pameran terpaksa ditutup kerana kerugian besar kepada syarikat automotif berkenaan. Habis semua kereta baru yang sepatutnya untuk dijual kepada pelanggan terkena simbahan cat itu," katanya.

Sementara itu Yati berkata, pihaknya sudah berhubung dengan along terbabit untuk menjadualkan semula dan menangguh pembayaran pinjaman Nurin kepada semua along terbabit.


"Kita juga memberikan khidmat kaunseling serta pengurusan kewangan kepadanya yang seperti hilang arah walaupun sebelum ini pernah menjadi usahawan automotif berjaya," katanya.

1 comment:

Anonymous said...

Hari yang baik anda semua saya Puan Dora, yang sah bereputasi & syarikat bertauliah
 pinjaman Lender . Kami pinjaman wang kepada individu pada kadar 3%, yang memerlukan bantuan kewangan. Adakah anda mempunyai kredit yang tidak baik atau anda memerlukan wang untuk membayar bil? Kami mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa saya memberikan bantuan penerima Dipercayai sebagai
 kami akan senang untuk menawarkan pinjaman. Tiada pemeriksaan kredit , 100% Jaminan. Mel Syarikat kami
 adalah smithjamesdsolution@gmail.com pemohon willstart pembayaran balik pinjaman masa mana-mana syarikat dan dia / dia bersetuju , selepas pinjaman telah dipindahkan kepada dia / dia . Kegagalan untuk membayar balik pinjaman pada ini tarikh / tempoh yang dijangkakan, tindakan undang-undang akan diambil terhadap pemohon itu melalui peguam kami dengan segera. Pemohon yang tidak dapat bertemu dengan
bayaran balik yang akan diberikan 1 tahun lebih sebagai tempoh sebelum tindakan undang-undang akan diambil.
Butir-butir : Peminjam perlu menyediakan salah satu daripada yang berikut: -A Lesen Pemandu , Satu pasport Antarabangsa , Atau Kad Pengenalan yang sah yang mempunyai nama / beliau . Anda dikehendaki untuk mengisi borang di bawah sebelum kita boleh meneruskan pinjaman anda.

 BORANG PERMOHONAN PINJAMAN :

Nama Pemohon : ...............
Alamat: ................
Bandar: .......................
Negeri : ........................
Negara: ....................
Jantina : ......................
Status Perkahwinan: ................
Umur: ..........................
Pekerjaan: ...................
Kadar pendapatan: ...................
Beritahu : ...........................
Nombor Pejabat: ................
Bimbit: .......................
Jumlah Diminta : ...............
Pinjaman Duration: ..................
Pinjaman Tujuan .....................


selepas
 mengemukakan Borang Permohonan Pinjaman, anda boleh mengharapkan
 jawapan awal kurang daripada 24 jam dan pembiayaan
 dalam 42-84 jam selepas menerima maklumat yang kita
 perlukan dari anda menghubungi email syarikat kami di westccostloan01@gmail.com


Salam
Dr smith

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...