Saturday, January 4, 2014

1079) BERITA HARIAN 31/12/2013 - 11 LANGKAH JIMAT BELANJA SEKTOR AWAM DILIHAT POSITIF




Headline: 11 langkah jimat belanja sektor awam dilihat positif
Publication: BH
Date of publication: Dec 31, 2013
Section heading: Main Section
Page number: 007


Kuala Lumpur: Keputusan kerajaan melaksanakan 11 langkah mengurangkan perbelanjaan sektor awam bermula esok dilihat sebagai positif untuk mewujudkan budaya berjimat cermat.

Timbalan Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Sha'ani Abdullah, bagaimanapun berkata, bagi memastikan ia direalisasikan dengan sempurna, komitmen tinggi semua pihak diperlukan dan bukan hanya sekadar 'tindakan buat syarat'.

"Ia satu permulaan yang baik, tetapi semua penjimatan perlu diletakkan satu amalan standard semua pihak, bukan hanya kakitangan dan pemimpin tetapi perbelanjaan keseluruhan kerajaan. Jangan biarkan ia hanya tertulis atas kertas. Pastikan ia dilaksanakan dengan sempurna," katanya.

Penjimatan serius

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, pula meminta kerajaan melaksanakan lebih banyak lagi perkara sebagai langkah penjimatan yang serius.

"Memang sepatutnya ia dilakukan sejak lama dulu. Jika lebih banyak perkara dilakukan, rakyat akan terus dan sentiasa percaya dengan komitmen kerajaan untuk melaksanakan penjimatan.


"Ia adalah langkah paling berkesan supaya kerajaan dapat menjadi teladan dan ikutan dalam usaha penjimatan perbelanjaan yang akan dipulangkan kembali kepada rakyat dalam bentuk pembangunan," katanya.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...