Thursday, January 2, 2014

1072) UTUSAN MALAYSIA 2/1/2014 DAKWA PADERI ANDREW DI MAHKAMAH







KUALA LUMPUR 1 Jan. - Pelbagai pihak mahu Paderi Lawrence Andrew diambil tindakan undang-undang kerana menghina mahkamah apabila mengeluarkan kenyataan gereja Katolik di Selangor tetap akan menggunakan kalimah Allah dalam perhimpunan mingguan bahasa Melayu.

Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad berkata, kenyataan biadab Pengarang The Herald itu juga menghina titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris yang mahu rakyat negeri itu akur kepada larangan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

"Mahkamah sebelum ini telah memutuskan kalimah tersebut eksklusif hanya untuk kegunaan umat Islam.

"Kenyataan Andrew mahu menggunakan kalimah berkenaan adalah bertentangan dan menghina keputusan mahkamah, jadi tindakan undang-undang perlu diambil terhadapnya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ismail berpendapat, pihak istana juga boleh menilai kenyataan tersebut agar tindakan sewajarnya diambil bagi mempertahankan titah sultan dan institusi raja di negara ini.

Katanya, jika tindakan tegas tidak diambil dalam kadar segera, kenyataan paderi berkenaan boleh memberi impak lebih besar termasuk menjadi contoh ikutan kepada gereja lain untuk turut menggunakan kalimah Allah.

Sementara itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, Kementerian Dalam Negeri, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) perlu mendakwa paderi berkenaan di mahkamah.

Beliau berkata, tindakan tersebut amat wajar untuk menghentikan kegelisahan umat Islam selain mengekalkan keharmonian hubungan masyarakat majmuk negara ini.

"Kenyataan tersebut jelas tidak menghormati mahkamah, titah sultan dan menunjukkan paderi itu seolah-olah tiada perasaan yang baik terhadap persefahaman serta keharmonian antara kaum dan agama.

"Umat Islam seperti dihimpit ke dinding dan saya bimbang ada pula pihak yang akan memberi reaksi balas terhadap kenyataan itu dengan melakukan tindakan sendiri hingga tercetus sesuatu yang buruk pada masa depan," katanya yang mengesahkan menerima banyak aduan daripada umat Islam yang marah dengan kenyataan tersebut.

Nadzim memberitahu, jika reaksi berlaku, negara akan menjadi huru-hara dan punah malah tiada sesiapa pun yang mendapat untung.


"Justeru kita minta semua pihak lebih bertanggungjawab dalam hal ini, saya percaya Kristian juga mengajar penganutnya menghormati serta menjaga keharmonian negara," katanya.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...