Monday, January 20, 2014

1118) MINGGUAN AHAD 19/1/2014 : AMAL LANGKAH JIMAT CERMAT





Headline: 'Amal langkah jimat cermat'
Publication: MA
Date of publication: Jan 19, 2014
Section heading: Main Section
Page number: 024


Kuala Lumpur: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menasihatkan masyarakat supaya mengamalkan langkah berjimat cermat bagi menghadapi situasi harga barangan yang tidak menentu.

Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata, berdasarkan senario keadaan harga sekarang, belum pasti lagi ia turun kerana banyak faktor memungkinkan perkara itu berlaku, antaranya kenaikan bahan api.

"Masyarakat disaran berbelanja mengikut kewangan yang ada, bukan melebihi kemampuan.

"Kita juga boleh melakukan perbezaan harga antara pasar raya dan pasar basah. Itu lebih baik memandangkan ia satu langkah penjimatan, contohnya berbelanja di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M)," katanya dihubungi semalam.

Menurut beliau, berkaitan harga barangan yang tidak stabil, terutama hasil laut dan sayur kini, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) seharusnya memantau perkara ini lebih serius.

"Pihak berkenaan kena pantau daripada akar umbi seperti harga ditawarkan pembekal. Harga tidak menentu itu kadangkala sengaja dikenakan pembekal, sekali gus memberi kesan kepada peruncit.

"Ini yang mengakibatkan barang itu dijual dengan mahal," katanya.

Nadzim mengulas laporan akhbar ini semalam berkenaan dakwaan peniaga yang menjangka barangan basah beransur pulih pada Mac depan selepas mengalami peningkatan harga sejak beberapa bulan lalu.


Peniaga mendakwa sedemikian berdasarkan senario pengalaman sebelum ini dan menyatakan ketidakstabilan harga berpunca daripada musim tengkujuh yang melanda negara.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...