Wednesday, July 10, 2013

806) BERITA HARIAN METRO 4/7/13-Gempur along habis-habisan



Headline: Gempur along habis-habisan
Publication: HM
Date of publication: Jul 4, 2013
Section heading: Main Section
Page number: 058
Byline / Author: Oleh Yusmizal Dolah Aling


Kuala Lumpur: Lawan habis-habisan. Itu komitmen dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Persatuan Keselamatan Pengguna Kuala Lumpur (PKPKL) yang mengisytiharkan 'perang' terhadap ceti haram atau along.

Kerjasama itu diambil berikutan pihak berkenaan menerima banyak aduan daripada peminjam yang terpaksa menanggung derita selepas terjerat dengan pelbagai konsep pinjaman yang sengaja diwujudkan ceti berkenaan semata-mata mahu memberikan pinjaman kepada orang ramai.

Langkah segera dilaksanakan kedua-dua NGO berkenaan juga bertujuan memberi mesej kepada masyarakat supaya lebih berhati-hati dengan promosi pinjaman terutama menjelang musim perayaan tidak lama lagi.

Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata, kajian pihaknya beberapa tahun lalu mendapati operasi ceti itu dikesan semakin aktif untuk mencari mangsa yang terdesak memerlukan wang sempena Aidilfitri, namun mengenakan caj melampau dan membebankan peminjam.

"Kes berkaitan along bukan perkara baru dan hampir setiap hari kita terima aduan mengenainya. Jadi kita harap dengan kerjasama antara semua pihak, ia dapat membantu bukan saja mangsa, malah mereka yang berhasrat membuat pinjaman.

"Dalam kebanyakan kes, ceti berkenaan menyalahgunakan lesen diberikan kerajaan. Itu menyebabkan caj dikenakan melampau sedangkan yang dibenarkan kerajaan untuk pinjaman tidak bercagar hanya 18 peratus setahun," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Sementara itu, Samsudin berkata, gabungan itu menyarankan supaya Akta Pemberi Pinjam Wang 1951 di bawah Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan ditukarkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) kerana dilihat lebih berkaitan dan mempunyai hubungan langsung dengan pengguna.


"Kami juga cadangkan pemberi pinjam wang berlesen ini diberikan jenama baru dengan penubuhan Pusat Pinjaman 1Malaysia sebagai pilihan kedua kepada rakyat untuk membuat pinjaman mudah," katanya.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...