Friday, July 12, 2013

818) ARTIKEL BERITA HARIAN 10/7/13-Artifak, DNA bukti kewujudan Melayu

( *Ralat: Gambar tersebut bukan gambar Dr Zaharah)


Oleh Haspaizi Mohd Zain

Kuala Lumpur: Pendapat dalam buku Contesting Malayness terbitan universiti Singapura yang mendakwa bangsa Melayu tidak pernah wujud di dunia ini sebagai satu agenda untuk melemah dan memperlekehkan bangsa Melayu.

Sambil menyangkal dakwaan itu, Pengkaji Sejarah, Dr Zaharah Sulaiman sebaliknya merumuskan Melayu itu sebagai bangsa yang dicemburui di seluruh dunia kerana penyebarannya hampir ke seluruh dunia dan didapati turut membenihkan bangsa lain.

Beliau yang menjalankan kajian mengenai kewujudan bangsa Melayu sejak 2009 berkata, buku yang diterbitkan universiti Singapura itu masih boleh disanggah faktanya, selain begitu menyorot kepada usaha untuk menafikan kewujudan bangsa Melayu di muka bumi ini.

Pembenihan bangsa lain

"Jika kita teliti bangsa Melayu ini tersebar hingga meliputi satu perenam dunia, bangsa ini turut terdapat di Madagascar dan bahasa Melayu masih lagi digunakan sehingga kini. Melayu benar-benar wujud dan bangsa ini jugalah yang membenihkan bangsa lain.

"Benua Sunda adalah benua yang cukup nyaman untuk didiami dan ia menjadi pusat pembenihan kepada bangsa lain oleh bangsa Melayu. Bangsa Melayu berasal daripada keturunan Semang dan Senai.

"Kajian ini dilakukan berdasarkan kepada penemuan artifak dan juga DNA (asid deoksiribonukleik). Malah, hasil kajian juga membuktikan kewujudan bangsa India dan Cina lebih muda berbanding Melayu," katanya yang menyifatkan ada pihak tertentu di sebalik penerbitan buku itu.

Antara lain, Contesting Malayness yang ditulis oleh seorang profesor di Universiti Kebangsaan Singapura, mendakwa bangsa Melayu tidak pernah wujud, sebaliknya bangsa itu adalah hasil daripada bangsa lain.



No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...