Sunday, July 14, 2013

829) BERITA MINGGU 14/7/13-Desak usir Duta Vatican



Byline / Author: Oleh Haspaizi Mohd Zain


Kuala Lumpur: Gabungan pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) Islam semalam terus menyuarakan bantahan dan mendesak kerajaan supaya mengusir Duta Vatican ke Malaysia, Archbishop Joseph Marino serta menutup pejabat kedutaan itu di negara ini.

Ia susulan tindakan pegawai diplomatik itu menyokong penggunaan kalimah Allah oleh agama lain di negara ini yang disifatkan bukan saja mencampuri urusan pentadbiran negara ini, malah menghina umat Islam, apatah lagi ketika menyambut ketibaan Ramadan.

Pengerusi Yayasan Nassar Foundation, Nasharudin Mat Isa, berkata tindakan duta terbabit mengeluarkan kenyataan kontroversi itu pada bulan mulia ini dilihat sebagai satu rancangan sudah diatur, selain dipercayai didalangi pihak tertentu.

Nasharudin yang mewakili gabungan NGO itu juga mahu pemimpin DAP, Teresa Kok supaya tampil menjelaskan hubungan baiknya dengan Archbishop Joseph serta meminta beliau menasihati Duta Vatican itu supaya menghormati kedudukan Islam di negara ini.

"Kami, NGO dan institusi Islam di negara ini bersedia untuk mendidik Duta Vatican mengenai profil masyarakat majmuk negara ini, jangan samakan senario dan pengalaman beliau di Bangladesh sebagai rujukan untuk Malaysia.

Beri kata dua

"Semua NGO menuntut Menteri Luar supaya memanggil Duta Vatican itu dan memberi kata dua, tarik balik kenyataan atau dihalau balik ke Vatican, inilah prinsip diplomatik yang dipegang oleh semua negara berteduh di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

"Malaysia adalah sebuah negara Islam yang dikagumi, walaupun umat Islam hanya 54 peratus, namun agama Islam berada pada kedudukan tinggi dan mungkin ini kurang disenangi pihak tertentu. Apa yang kami bangkitkan ini adalah isu ummah, isu akidah dan isu syarak," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Akhbar semalam melaporkan Presiden Pertubuhan Jalur Tiga (JATI), Datuk Hasan Mohamed Ali dan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA), Datuk Ibrahim Ali mengecam kenyataan Duta Vatican itu serta menuntutnya menarik balik kenyataan berkenaan dalam tempoh seminggu.

Sementara itu, Presiden Kelab Wartawan Muda Malaysia, Dzulkarnain Taib berkata, polemik berhubung kalimah Allah itu tercetus apabila dibangkitkan pembangkang, selain keterbukaan PAS dan PKR dalam menerima budaya agama lain.


"Situasi ini berlaku kerana tindakan awal pembangkang yang begitu terbuka menerima budaya agama lain, misalannya seperti budaya menyalakan lilin, selain Teresa Kok yang secara terangan di mahkamah menolak Islam sebagai agama rasmi negara ini," katanya.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...