Sunday, July 14, 2013

826) RENCANA UTUSAN MALAYSIA-BISIK-BISIK AWANG SELAMAT




BENAR kata Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bahawa masalah kenaikan harga ayam berulang kali kita dengar sejak beberapa tahun lalu.

Sebagai usaha mengatasinya, PPIM menyarankan supaya pengguna memulaukan ayam buat sementara waktu supaya dapat mengekang tindakan pihak tertentu memanipulasi harga ternakan itu.

Namun, keberkesanan pelaksanaannya amat tertakluk kepada tindakan yang seragam daripada pengguna. Tanpa tindakan menyeluruh dalam kalangan pengguna, ia mungkin tidak mendatangkan kesan seperti yang dikehendaki.

Akibatnya aktiviti mengambil untung berlebih tetap berlaku setiap kali musim permintaan terhadap ayam meningkat seperti kedatangan Ramadan dan menjelang musim perayaan.

Permintaan terhadap ayam di negara kita pada hari biasa ialah 1.2 juta ekor tetapi ia meningkat kepada 2.2 hingga 2.4 juta ekor sehari pada bulan Ramadan sehingga sambutan Aidilfitri. Keadaan itu pasti dimanipulasi oleh pihak tertentu kerana harga ayam di ladang masih sekitar RM5 sekilogram. Akibatnya harga ayam sekarang mencecah RM8.50 sekilogram, melepasi harga siling RM7.80.

Langkah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani membenarkan import bahagian-bahagian ayam dari China berkuat kuasa serta-merta diharap dapat membantu menyekat aktiviti mengambil keuntungan berlebihan sekarang.

Awang yakin lambakan bekalan di pasaran dengan disertai kempen mengurangkan makan ayam buat sementara waktu ini yang dibantu dengan kesederan kuasa pengguna sedikit sebanyak akan dapat mengurangkan tabii peniaga yang tidak beretika ini.

AWANG - Ayam oh ayam!



No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...