Monday, May 5, 2014

1881) NIB 4/5/2014 - BELI INSURANS MELALUI TELEFON BERISIKO



Headline: Beli insurans melalui telefon berisiko
Publication: MA
Date of publication: May 4, 2014
Section heading: Main Section
Page number: 022

Cheras: Akibat terbeli Insurans Kemalangan Diri (KD) tanpa kerelaan melalui panggilan telefon, akaun bank seorang guru dipotong sebanyak RM35 sebulan sejak Januari 2012, menjadikan kerugian keseluruhan kira-kira RM700.

Lebih memeranjatkan mangsa, tiada langsung penghantaran polisi insurans dibuat oleh syarikat insurans berkenaan sehingga kini.

Mengajar bahasa Inggeris di sebuah sekolah rendah di Cheras, guru terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Ramlah berkata, dia hanya sedar berlaku pemotongan apabila pihak insurans berkenaan menghantar surat kekurangan baki di dalam akuan banknya pada Disember 2013.

"Selama ini saya tidak menyedari pemotongan dibuat secara automatik hinggalah surat terbabit dihantar kepada saya.

"Seingat saya, saya menerima panggilan telefon daripada ejen pada Disember 2011 tetapi tidak pernah menyatakan persetujuan secara hitam putih," katanya yang mempunyai insurans lain dilanggan melalui perjanjian bertulis.

Menurutnya, sejurus menerima surat terbabit, dia menghubungi pihak insurans berkenaan untuk mendapatkan kepastian.

"Alangkah terkejutnya saya apabila diberitahu saya pemegang polisi takaful syarikat itu. Apabila saya bertanya mengenai polisi insurans, mereka memberitahu saya ia dihantar melalui pos, tetapi saya tidak pernah menerimanya," katanya.

Ramlah kemudian membuat laporan polis dan menghantar surat kepada syarikat insurans terbabit pada 18 Disember lalu bagi menyatakan rasa tidak puas hatinya.

"Di dalam surat terbabit, saya menyatakan mahu mereka memulangkan wang saya berjumlah RM700 (daripada Januari 2012 hingga Oktober 2013) dan membatalkan kontrak saya sebagai pemegang polisi.

"Bagaimanapun, mereka hanya membatalkan polisi saya dan mahu memulangkan RM70. Bagi saya, wang berjumlah RM700 adalah besar dan bernilai di saat kos sara hidup makin meningkat.

"Pada masa sama, saya berharap mereka yang senasib dengan saya tampil ke depan," katanya yang turut membuat aduan kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata, wanita itu antara mangsa pembelian insurans melalui telefon yang mahukan keadilan.

"Selepas dia membuat aduan, pihak kami mengatur pertemuannya dengan syarikat insurans terbabit dan Bank Negara.

"Perbincangan masih berjalan dan diharap kes ini dijadikan satu panduan kepada pengguna dan penjual produk di masa depan," katanya.

Sementara itu, Metro Ahad cuba mendapatkan ulasan lanjut daripada syarikat insurans terbabit tetapi mereka enggan memberi kenyataan.

AKTA DI BAWAH SELIAAN KPDNKK

* Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011

* Akta Perihal Dagangan 2011

* Akta Jualan Langsung dan Skim Anti Piramid 1993

* Akta Perlindungan Pengguna 1999

* Akta Sewa Beli 1967

* Akta Perdagangan Elektronik 2006

* Akta Cakera Optik 2000

* Akta Francais 1998

* Akta Zon Ekonomi Eksklusif 1984

* Akta Petroleum (Langkah-langkah Keselamatan) 1984

* Akta Kemajuan Petroleum 1974

* Akta Timbang dan Sukat 1972

* Akta Kawalan Bekalan 1961

BERITA SELANJUTNYA :
http://www.nib.com.my/archives/text/view/124970592?pos=2&hide_header=1&resultset=nstpec%3Awww/cross-search/search.php%3A_1399255795%3Aresultset

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...