Friday, February 28, 2014

1176) BERITA HARIAN 27/2/2014 ISU PELEKAT HOLOGRAM PADA NASKHAH AL QURAN DIBAWA KE KABINET - ZAHID


PUTRAJAYA: Penggunaan pelekat hologram pada naskhah al-Quran yang sepatutnya dikuatkuasakan pada 1 Mac ini akan dibawa ke Kabinet dalam masa terdekat bagi mengkaji keberkesanan pelaksanaannya.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, berkata kerajaan mengambil kira pandangan Persatuan Penerbit al-Quran Malaysia (PQM) berhubung masalah penggunaan hologram, termasuk terdedah kepada cetak rompak seperti yang dihadapi kementerian dan agensi lain sebelum ini.


"Sementara menanti keputusan Kabinet yang diharap akan memberi situasi menang-menang kepada kedua-dua pihak, kita ambil keputusan untuk 'memperlahankan' penguatkuasaan itu," katanya kepada pemberita.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan PQM di pejabatnya di sini, sebentar tadi.

Penggunaan pelekat hologram diperkenalkan sejak 2011 yang mewajibkan penerbit atau pencetak al-Quran melekatkan pelekat hologram (yang dijual pada harga RM1 sekeping) pada setiap naskhah kitab suci itu.

Namun PQM meminta kerajaan memansuh penguatkuasaan pelekat itu pada naskhah al-Quran kerana ia dikatakan membeban dan menyebabkan harga kitab suci itu meningkat sehingga 50 peratus.


Sementara itu, Zahid berkata, Jabatan Imigresen akan melaksanakan penguatkuasaan ke atas premis perniagaan yang dikuasai warga asing sama ada menggunakan lesen rakyat tempatan atau melalui cara lain

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...