Tuesday, February 25, 2014

1169) METRO AHAD 23/2/2014 TETAP TULEN TANPA HOLOGRAM




Headline: Tetap tulen tanpa hologram
Publication: MA
Date of publication: Feb 23, 2014
Section heading: Main Section
Page number: 024


Kuala Lumpur: "Al-Quran akan tetap tulen, walaupun tanpa hologram (imej fotografi tiga dimensi laser)."

Itu tegas Presiden Persatuan Penerbit al-Quran Malaysia (PQM), Sabariah Abdullah dalam menyatakan bantahannya terhadap keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menguatkuasakan penggunaan pelekat hologram pada setiap terbitan naskhah al-Quran.

Berhubung perkara itu, Sabariah berkata, bermula 1 Mac ini kerajaan mewajibkan penerbit membeli hologram berharga RM1 melalui Bahagian Teks al-Quran KDN sebagai satu jaminan ketulenan naskhah yang dijual.

Katanya, jika arahan itu tidak dipatuhi, penerbit atau pekedai akan didenda RM10,000 atau dihukum penjara.

"Setiap hologram perlu ditampal pada setiap naskhah (al-Quran) sebelum dibungkus, satu lagi beban kepada penerbit dan akan menyebabkan kenaikan harga jualan.

"Penerbit mencetak 5,000 hingga 20,000 naskhah al-Quran, ini bermakna penerbit harus menyediakan wang tunai RM20,000 untuk membeli hologram.

"Ia sangat membebankan penerbit, terutama penerbit kecil," katanya pada sidang media khas berhubung isu ini, di sini, semalam.

Turut Hadir Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan dan Ustaz Mukram Mohd Taib dari Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).

Sabariah berkata, tidak dinafikan pengawasan dan penguatkuasaan terhadap penerbitan adalah longgar, namun penggunaan hologram tidak boleh diharapkan untuk menyelesaikan masalah itu.


"Persatuan (PQM) mencadangkan supaya 'sistem perakuan betul huruf pruf (salinan percubaan) akhir teks al-Quran' yang diguna pakai ketika ini dikekal dan diperkasakan, selain pemantauan berkala dan sistematik ke premis bercetak," katanya.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...