Saturday, January 17, 2015

2393) ASTRO AWANI - 17/01/2015 - Skim Cepat Kaya Bertopengkan Emas

KUALA LUMPUR: Ahmad (bukan nama sebenar) mula berkenalan dengan seorang ejen pelaburan emas yang kebetulan adalah salah seorang pelanggan perniagaan barangan elektronik miliknya.

Kemewahan hidup ejen berkenaan menarik minat Ahmad untuk menceburi skim pelaburan emas yang semakin popular sejak kebelakangan ini.

"Saya melihat ejen itu setiap bulan membeli barangan elektrik melalui keuntungan jual beli emas beli.

"Sebulan dia boleh beli TV, bulan depan dia beli laptop. Jadi saya rasa ketika itu, keuntungannya adalah berbaloi kalau saya masuk dan dapat imbuhan setiap bulan," kata Ahmad ketika dihubungi Astro AWANI.

Sejak daripada itu, dia telah melabur wang simpanannya untuk nilai 2 kilogram emas.

Malangnya, keuntungan yang dinikmati hanya seketika apabila dia cuma menerima imbuhan pelaburan untuk dua bulan pertama.

"Sejak Disember tahun lalu, syarikat pengelola telah berhenti memberi imbuhan atas alasan syarikat bertukar konsep.

"Salah satu ingin mengemas kini syarikat kepada Sdn Bhd agar lebih kukuh. Jadi semua pemberian imbuhan perlu ditangguh dahulu," keluh Ahmad.

Sejak itu, Ahmad telah berjumpa dengan ejen berkenaan serta syarikat pengelola, namun masih tidak membuahkan sebarang hasil.

Kos kerugian yang terpaksa ditanggung kini mencecah RM200,000.

Kisah Ahmad adalah antara 5,000 pengguna seluruh Malaysia yang dipercayai terbabit dalam skim pelaburan emas dengan jumlah kerugian dianggar mencecah RM500 juta.

Di sebalik keghairahan mengejar kemewahan, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menasihati orang ramai agar berhati-hati supaya tidak terjebak dengan penipuan skim pelaburan emas yang semakin berleluasa kebelakangan ini.

PPIM turut menerima beberapa aduan pengguna yang tertipu dengan skim itu, sehingga mengakibatkan kerugian mencecah puluhan juta ringgit.

Menurut Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan, antara aduan yang diterima adalah seperti kes Ahmad di mana syarikat terbabit didakwa tidak membayar pulangan pelaburan sepertimana dijanjikan.

"Bila syarikat tidak bayar, pelabur akan pergi cari mereka. Pelabur akan ugut nak lapor polis dan Bank Negara.

"Syarikat itu kata kalau report, mereka langsung tak akan dapat duit. Itu alasan yang digunakan untuk terus menipu," kata Nadzim pada sidang media di ibu negara.

Bank Negara Malaysia di laman webnya turut menyenaraikan 197 syarikat pelaburan yang tidak diiktiraf dalam senarai berjaga-jaga.

Menurut Jawatankuasa Biro Pendidikan PPIM, Mohd Nor Izzat Johari, daripada jumlah itu, dianggarkan 30 peratus terdiri daripada syarikat skim pelaburan emas.

Setakat ini, PPIM sudah mengenal pasti tiga syarikat yang terbabit dalam skim penipuan.

"Tiga syarikat ini kita dah ada aduan. Kita dah buka fail. Sampai sekarang pengelola atau bos dia cuba menghilangkan diri, tetapi Insyaallah dengan kerjasama masyarakat yang ada, mereka akan bantu beri maklumat." kata Izzat.

Modus operandi skim pelaburan emas ialah pihak penganjur atau pengelola akan melantik wakil atau ejen untuk melaksanakan proses jual beli dengan pelanggan.

Menurut Pegawai Kerja PPIM, Mohd Mustaffa Hamzah, antara dua skim pelaburan yang wujud adalah menjual emas kepada pelanggan dengan harga lebih tinggi daripada pasaran untuk mendapat imbuhan secara bulanan.

Selain itu, jual emas secara "Estimate Time Arrival" (ETA) yang mengenakan syarat pelanggan perlu membuat bayaran dahulu sebelum menerima emas dalam tempoh tertentu.

"Pelanggan melabur dalam bentuk wang beli 100g emas pada harga pasaran atau lebih rendah daripada itu, tetapi dijanjikan fizikal emas tersebut dapat dalam tempoh 7 hari, 14 hari dan 30 hari.

"Malangnya apabila tiba masa emas perlu diberikan keapda mereka, mereka tidak menerima emas tersebut," kata Mustaffa.

Kebanyakan syarikat pengelola juga didapati berselindung di sebalik ejen yang menjadi orang tengah, sekali gus mendedahkan mereka kepada risiko bila imbuhan dan barangan tidak diterima pelanggan.

Mengakui tidak membuat semakan latar belakang terhadap syarikat pengelola skim pelaburan emas, Ahmad kini belajar daripada kekhilafannya, satu pengajaran yang dikira cukup mahal agar tidak mudah terpedaya dengan sebarang janji skim pelaburan.

"Saya nasihatkan sekiranya ada apa-apa skim pelaburan, ia harus dibuat secara terus dan bukan melalui ejen dan ia perlu berkonsepkan pertukaran barangan dengan tunai secara serentak untuk mengelakkan sebarang kemungkinan berlaku penipuan."



Sumber : http://www.astroawani.com/news/show/skim-cepat-kaya-bertopengkan-emas-52328

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...