Monday, December 2, 2013

1016) RAKYAT NEWS 30/11/2013 PPIM GESA KERAJAAN KAJI SEMULA KEBAJIKAN RAKYAT

PPIM Gesa Kerajaan Kaji Semula Kebajikan Rakyat





KUALA LUMPUR 30 Nov - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa pihak kerajaan agar melihat semua sudut dalam menyelesaikan masalah rakyat memandangkan desakan hidup yang semakin melampau. 

Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata,  pihak kerajaan perlu mencari pendekatan yang dapat menyelesaikan masalah pengguna yang berdepan dengan beban kenaikan harga minyak, gula dan yang terbaharu kadar cukai pintu.

"Sedangkan pendapatan bulanan rakyat, masih sama dan tidak meningkat. Ini menambahkan beban kepada rakyat Malaysia.

"Disebabkan desakan hidup yang semakin tinggi, banyak kes jenayah berlaku seperti, rompakan, samun dan sebagainya," katanya di Seminar & Penerangan Rasionalisasi Subsidi dan Apa Itu GST di Kuala Lumpur di sini hari ini.

Sementara itu, Ketua Aktivis PPIM itu turut menjelaskan tujuan seminar ini diadakan supaya masyarakat dapat mengetahui serta memahami kepentingan GST agar tidak keliru tentang pelaksanaannya. 

Turut hadir, ahli Majis Tertinggi (MT) Umno Dato' Sohaimi Shahadan, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Teratai, Jenice Lee, Penolong Kanan Pengarah Kastam En. Faizulnudin Hashim, Ketua Penolong Pengarah KPDNKK, Low Swee Hon dan Muhammad Harzi Shah Pahruddin Bahagian Ekonomi dan Antarabangsa.

Terdahulu, perasmian dilakukan oleh Dato' Sohaimi Shahadan di Dewan Kelab Sultan Sulaiman dan dianjurkan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Sebelum ini, Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, cadangan pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk menaikkan kadar cukai pintu perlu diambil bagi membolehkan badan itu menawarkan khidmat terbaik memandangkan sudah 21 tahun cukai tersebut tidak dinaikkan.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...