Monday, March 13, 2023

MENTEGA TERBANG: FILEM YANG CUKUP JAHAT - SAMUDERA.MY - 13/03/2023

 

KUALA LUMPUR, 13 Mac 203 – “Filem yang cukup jahat, pada saya ini satu benda yang cukup jahatlah. Apa sebab dia nak buat? Apa benda yang dia nak buat? Kerja dia nak menyebarkan agama ke? Nak sebarkan agama pun benda yang salah. Ataupun nak masukkan relationship pun benda tu benda yang salah,” tegas Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan. 

“Mereka buat benda yang tak ada motif. Benda yang cuma kita tengok orang, kita lempang orang lepas tu kita dendam. Ini ada benda yang kita buat secara jelas membuat orang lain marah. Ini juga menyalahi Perlembagaan kita,” ujarnya. 

Namun masih terdapat pihak yang cuba mengaitkan filem tersebut dengan konsep Madani yang diperkenalkan Kerajaan, jawab beliau, Madani ni pada sayalah benda yang membawa kepada kebaikan, membawa kepada bertambah baiknya keadaan kita, eloknya keadaan kita, bukannya peluang untuk orang buat komen-komen dan kononnya itu merupakan satu kaedah ataupun approach baru. 

Menurutnya, benda ni mudah je, kalau kita pergi lempang orang, kalau nak ikutkan, itu pun Madani jugak, dia tak boleh begitu. 

“Tetapi asasnya sama je, asasnya baik kita cari kebaikan, tak boleh kata konon kita nak cari kebaikan tapi kita buat kejahatan, jadi benda ni tak masuk akal lah. Langsung tak masuk akal.” 

Sedangkan, kita kat rumah pun boleh bergaduh, adik-beradik pun boleh bergaduh kalau kita tidak jaga tatasusila. Tapi perkara ini langsung satu benda yang tak masuk akal, benda yang mengata orang, merosakkan orang, membuat provokasi. 

“Kalau kita cakap bapak dia pun, tentu dia marah, ini kau cakap agama lagilah marah kan. Jadi pada saya kita tak terima benda-benda ni. Nak terima tak terima, Kerajaan kena ambik tindakan dengan serius, dengan cukup-cukup serius,” tegas aktivis yang terkenal dengan gelaran Toqqi itu lagi. 

Tambah Toqqi, memang filem ini telah melanggar sensitiviti. Sebenarnya masalah ini dah lama, masalah ini melibatkan proses pendidikan, masalah ini masalah proses pembelajaran di masa-masa dulu lagi. 

Jadi, bila ini terjadi, dia merupakan daripada asas ataupun benda-benda yang tidak betul lah. Kita tak mengajar, lepas tu kalau kita tak mengajar, kita expect orang boleh belajar, jadi benda tu tak betullah. Jadi, kita nak kena ada usaha benda yang betullah. 

Menurutnya, benda ni bukan overnight, benda ni dah berpuluh-puluh tahun kan. Pendidikan kita ni kita yang lakukan, kononnya untuk kebaikan tapi kita pun tipu diri kita juga, kita tak buat benda yang betul pun. Kita tak buat benda betul, sesama kita pun kita tak buat, dengan orang lain pun kita tak buat. 

“Kita tipu orang kita, kita buli orang kita sendiri, orang lain pun kita buli, jadi asas itu tak betul lah,” katanya. 

Kerajaan pada hemat beliau harus bertegas, kena buat sesuatu yang akan menghindarkan orang lain untuk buat, kononnya nak buat lagi orang takut lah, tapi kenalah ada hukuman yang cukup tegas, kalau tak tegas tak jadi bendalah.

“Sampai hari ni mana ada ketegasan pun. Tak boleh! kita nak kena ubah balik benda ni,” katanya mengakhiri perbualan. 


Artikel oleh: Samudera.my

MENTEGA TERBANG: FILEM YANG CUKUP JAHAT

https://www.samudera.my/mentega-terbang-filem-yang-cukup-jahat-toqqi/

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...