Wednesday, March 15, 2023

PPIM BIDAS NGO GESA SAIFUDDIN NASUTION LETAK JAWATAN - UTUSANTV - 14/03/2023

 

PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia (PPIM) membidas badan bukan kerajaan (NGO) yang menggesa agar Menteri Dalam Negeri, Datuk Saifuddin Nasution Ismail meletakkan jawatan.
Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, Saifuddin Nasution tidak perlu tunduk kepada desakan oleh NGO yang mementingkan agenda songsang untuk mengenepikan undang-undang negara.

Tegas Nadzim, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) atau SOSMA adalah sah disisi undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan.

“Kita adalah rakyat Malaysia dan wajib patuh kepada undang-undang negara dan mempertahankan kedaulatan negara, jika kita tidak menegakkan undang-undang negara
apa lagi yang kita ada,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, Nadzim berkata,adalah menjadi prinsip PPIM menyokong sesiapa sahaja atau mana-mana  pihak yang tegar mempertahankan undang-undang negara.

“Tidak ada salahnya beliau (Saifuddin Nasution) menyatakan Akta Sosma masih diperlukan dalam negara, hanya pengkhianat dan mereka yang menderhaka kepada Sultan dan pemerintah negara ini sahaja yang menentang undang-undang sedia ada,” katanya.

Tambah Nadzim, semua pihak perlu melalui proses yang betul jika mahukan perubahan dalam undang-undang negara.

Katanya, desakan agar Saifuddin Nasution meletak jawatan adalah tidak relevan kerana beliau hanya menjalankan tugas sebagai menteri.

Ujar beliau, terdapat banyak kaedah lain dalam menjatuhkan hukuman terhadap pesalah.

“Antaranya Akta Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah 1954 atau bon kelakuan baik dan sebagainya.

“Bukan semua perlu dipenjara tetapi apa pun, gunakan saluran yang betul untuk lakukan perubahan, bukan mendesak sebegini” katanya.

Terdahulu, media melaporkan Saifuddin Nasution menegaskan Akta SOSMA masihdiperlukan negara ketika ini.

Rentetan itu, Kumpulan hak asasi Rakyat Malaysia Menentang Hukuman Mati dan Penyeksaan (Madpet) dilaporkan menggesa Saifuddin Nasution digugurkan daripada portfolio keselamatan dalam negeri, kerana mendakwa jawatan itu perlu digalas seseorang yang menghormati hak asasi manusia dan mahu menegakkan keadilan.

“Mendukung Perlembagaan negara dan mengangkat undang-undang sedia ada adalah satu perkara yang terpuji. Kami sokong tindakan Saifuddin,” katanya.


Artikel oleh: UtusanTV

PPIM BIDAS NGO GESA SAIFUDDIN NASUTION LETAK JAWATAN

https://utusantv.com/2023/03/14/ppim-bidas-ngo-gesa-saifuddin-nasution-letak-jawatan/

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...