Friday, June 13, 2014

2013) Berubahlah wahai orang melayu.


Berubahlah wahai orang melayu.

Orang melayu pada zaman sekarang makin hari makin pupus. Seperti mana  Tun Dr Mahathir pernah berkata “melayu mudah lupa”. Sekarang melayu sudah lupa akan adap dan adat yang menjadi kemegahan orang melayu.

Melayu akan dikaitkan dengan ajaran islam kerana dari sejak azali lagi orang melayu beragama islam. Perwatakan yang dibawa oleh orang melayu juga melambangkan agam islam. Islam adalah satu ajaran yang mengajar kita untuk bersatu dan berjuang menegakkan keadilan. Namun manusia sekarang tidak lagi berpegang kepada perkara ini.

Dalam satu perbincangan yang diketuai oleh Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan meluahkan rasa sedih apabila satu video ditayangkan. Video ini menunjukkan bahawa betama lemahnya umat islam pada zaman ini sehingga mereka dibunuh dengan kejam di Central Africa.

Didalam video ini, kita dapat lihat bahawa umat islam itu sendiri merelakan diri mereka untuk disembelihkan. Mereka bangun dan menuju ke arah tempat pembunuhan dan baring menunggu masa untuk dibunuh. Beginikah martabat seorang islam?

Datuk Nadzim mengatakan bahawa “kita sepatutnya melengkapkan diri kita dengan ilmu-ilmu yang mampu mempertahankan diri kita dan agama kita”. Biarlah kita mati didalam keadaan berlawan dan bukan dalam keadaan bunuh diri. Jika dilihat dalam video itu, mereka seakan-akan merelakan diri untuk dibunuh. Inikah martabat seorang islam? Begitu murahnya nyawa orang islam zaman sekarang.

Dahulu islam digeruni oleh musuh, tetapi sekarang tidak lagi. Malah diperlakukan seperti binatang. Dengan itu kita umat islam harus bersatu dan bangkit untuk menentang musuh-musuh islam.















http://www.youtube.com/watch?v=6CxsFobMI9c

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...