Wednesday, September 27, 2017

4091) SIDANG MEDIA : AJARAN SESAT QADIANI MASIH LAGI BERLELUASA, BERLAKON BUKAN ISLAM KE QADIANI NI? - PPIM - 27/9/2017


Umum diketahui oleh orang ramai mengenai ajaran sesat yang bertentangan dengan ajaran Islam, iaitu ajaran Qadiani yang sehingga ke hari ini, masih lagi beroperasi dan aktif di sekitar kawasan Kampung Nakhuda, Batu Caves, Selangor.
Banyak faktor mendorong kepada kesesatan ajaran ini dan salah satunya ialah pendokong ajaran ini mempercayai bahawa rasul utusan Allah yang terakhir selepas Nabi Muhammad s.w.t adalah seorang lelaki bernama Mirza Ghulam Ahmad yang mana terang dan jelas adalah suatu kefahaman agama yang sesat dan terpesong. Agama Islam hanya mengiktiraf Nabi Muhammad sebagai Rasulullah dan Nabi yang terakhir dan tidak ada yang lain selepasnya.
Kewujudan markas atau rumah ibadat ajaran ini di kawasan Kg. Nakhuda, Batu Caves telah mengundang kebimbangan penduduk setempat sejak tahun 2015 lagi. Ajaran ini berkembang di Kg. Nakhuda dan menyebarkan fahaman agama yang menyeleweng tanpa sebarang tindakan daripada Pihak Berkuasa Tempatan seperti Majlis Perbandaran Sepang dan juga Jabatan Agama Islam Selangor.
WhatsApp Image 2017-09-27 at 15.43.36 (2)WhatsApp Image 2017-09-27 at 17.19.53
Mengulas lanjut isu ini, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Toqqi, berkata pihaknya menerima aduan dari penduduk Kg. Nakhuda mengenai ajaran sesat yang menganggu penduduk di kawasan tersebut.
“Perkara ini sudah tidak lagi terkawal, ajaran Qadiani ini harus dibanteras bagi menyelamatkan penduduk Kg. Nakhuda dan orang Islam.
Pengerusi Gerakan Banteras Aktiviti Haram (GBAH), Ustaz Masridzi Bin Sat berkata pihaknya telah menghubungi pihak Jais dan Unit Tindakan Khas Jais berkenaan perkara ini.
“Mereka (penganut ajaran Qadiani) apabila disoalkan agama mereka, mereka mengatakan mereka bukan Islam tetapi dalam ajaran mereka menggunakan mesej Islam,”jelasnya
Menurutnya lagi, penduduk sudah membuat aduan kepada Majlis Perbandaran Selayang mengenai ajaran sesat ini tetapi tidak dipandang serius mengenai perkara terbabit.
“MPS perlu bertindak dengan segera dan tidak boleh sembunyi apa-apa mengenai perkara ini, buatlah tindakan segera seperti mengangkut gerai perniaga yang menjual nasi lemak atau goring pisang,”tegasnya.
Tambahannya lagi, penduduk telah membuat laporan polis kerana ajaran ini seolah mengancam keselamatan penduduk setempat.
“Kita bagi tempoh seminggu untuk mereka (Jais,MPS, Polis) untuk bertindak sebelum kami dari NGO sendiri turun padang,”katanya.
WhatsApp Image 2017-09-27 at 17.19.54WhatsApp Image 2017-09-27 at 17.19.55
Pengerusi Biro Undang-Undang PPIM, Dato’ Hishamuddin hashim turut menyatakan pendapat beliau mengenai Garis Panduan Tatacara Penguatkuasaan ke atas Rumah Ibadat selain Islam yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Selangor.
“Setiap rumah ibadat selain Islam mesti mendapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada Pihak Berkuasa Tempatan sebelum boleh dibenarkan digunakan.”
“Persoalannya yang timbul sekarang ini adakah ajaran ini telah mendapat kebenaran untuk beroperasi dan menggunakan Rumah Ibadat?,”beliau mempersoalkan di dalam sidang media terbabit.
Beliau turut menambah lagi, penduduk telah membawa isu ini ke Jabatan Agama Islam Malaysia (JAIS), tetapi telah diberitahu bahawa ajaran tersebut bukan ajaran agama Islam dan lebih mengejutkan ajaran ini turut membina bangunan tahfiz bagi menarik dan menyebar agama terbabit.
“Kebal sangatkah ajaran ini?atau dilindungi oleh tangan-tangan ghaib?"
“Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) turut perlu memberi maklum balas, mengapa mereka ini di dalam kad pengenalan masih diletakkan sebagai Islam lagi,”jelasnya.
WhatsApp Image 2017-09-27 at 17.19.56 (1)
PPIM, GBAH serta Penduduk Kg. Nakhuda menggesa dan menyokong tindakan kerajaan sekiranya dapat membanteras ajaran Qadiani dengan secepat mungkin bagi menghalang ajaran sesat ini berleluasa.
Turut hadir Bersama di dalam sidang media terbabit ialah Pengarah Unit Tindakan Khas PPIM, En Yusuf Azmi, Ketua Unit Kawal Selia Umrah, Ustaz Abdul Halim, Penasihat PPIM, Dr Abdul Kadir Warsi Mohamed, Ketua Kg. Nakhuda, Tuan Haji Ustaz Muhammad Noor dan Setiausaha Penduduk Kg. Nakhuda, Azmi Bin Hj Salleh.
WhatsApp Image 2017-09-27 at 17.19.56WhatsApp Image 2017-09-27 at 17.21.47

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...