Wednesday, June 21, 2023

ANI DAN CINTA RM10,000 - HARIAN METRO - 19/06/2023

 

Kuala Lumpur: Niat seorang wanita mahu mencari jodoh menerusi aplikasi agensi cari jodoh dalam talian bertukar pengalaman ngeri apabila ditipu lelaki warga Indonesia berjumlah kira-kira RM10,000.

Wanita yang mahu dikenali sebagai Ani, 40, berkata, dia menggunakan aplikasi agensi cari jodoh itu disebabkan rasa sunyi dan mahu mencari calon suami atas faktor perkahwinannya sebelum ini berakhir dengan penceraian.

Menurutnya, menerusi platform agensi cari jodoh itu, dia mengisi segala butiran peribadi yang diperlukan seperti nama, pekerjaan, usia dan sebagainya.

"Saya kemudian berkenalan dengan seorang lelaki warga Indonesia. Sesi mengenali antara satu sama lain itu berlangsung kira-kira empat bulan.

"Dalam sesi perkenalan itu juga, dia menyatakan ingin membuat kebajikan dengan membantu membina sekolah pondok dan anak-anak yatim di Indonesia.

"Lelaki ini turut bertanyakan sama ada saya mahu menderma bagi membantu mereka sekali gus mencari saham akhirat," katanya.

Ani yang bekerja di sektor swasta turut menyatakan bahawa dia tidak mengesyaki apa-apa pada waktu itu dan memberikan 'derma' sedikit demi sedikit kepada lelaki berkenaan.

"Bagaimanapun, tidak lama selepas itu saya tidak dapat menghubungi lelaki berkenaan," katanya yang tinggal di Gombak.

Dalam pada itu, seorang lagi wanita yang mahu dikenali sebagai Azwa, 50, berkata, dia antara wanita malang ditipu 'bakal suami' yang ditemui menerusi aplikasi cari jodoh dalam talian.

Dia yang tinggal di Setiawangsa berkata, disebabkan mahu mencari seorang lelaki untuk dijadikan suami, dia menyertai platform terbabit pada tahun lalu.

"Saya percaya dan berharap akan berkahwin dengan lelaki berkenaan agar kehidupan saya dapat dijaga oleh seorang yang bergelar suami. Jadi, saya memberi pinjaman wang kepadanya bila dia minta," katanya sambil menambah sudah meminjamkan wang kira-kira RM40,000.

Azwa yang pernah berkahwin sebelum ini berkata, sepanjang sesi perkenalannya kira-kira enam bulan itu, dia hanya berinteraksi bersama lelaki berkenaan menerusi aplikasi WhatsApp sahaja.

"Saya sering mengajaknya untuk berjumpa tetapi permintaan itu ditolak olehnya. Saya mula menyedari ditipu selepas dia mendapat wang pinjaman yang saya berikan padanya," katanya.

Menurutnya, selepas memperoleh wang yang diberikan, lelaki itu tidak dapat dihubungi lagi dan perkara berkenaan memberikan pengajaran kepadanya supaya berhati-hati dengan orang yang baharu dikenali terutamanya menerusi dalam talian.

Bagaimanapun, kedua-dua wanita terbabit memaklumkan tidak membuat laporan polis berhubung kejadian menimpa mereka.

Nadzim Johan

'Wanita yang sering ditipu ini biasanya jenis yang berduit'

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bimbang kewujudan sesetengah platform agensi mencari jodoh yang didakwa menyebabkan ada mangsa ditipu sehingga kerugian ratusan ribu ringgit.

Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata, pihaknya mendapati platform ini adalah medium paling mudah diambil kesempatan dengan permulaannya hanya membabitkan sesi perkenalan antara satu sama lain.

Menurutnya, kebiasaannya individu yang sering ditipu adalah dalam kalangan wanita bekerjaya berusia 40 hingga 60 tahun serta tinggal di ibu kota.

"Dia (penipu) pun tahu orang itu mempunyai niat untuk berkenalan dan mencari jodoh, jadi mudahlah. Yang saya lihat, wanita yang sering ditipu ini selalunya berduit.

"Macam mana penipu ini tahu dia mempunyai duit? Berkemungkinan di platform agensi mencari jodoh itu diletakkan gaji atau anggaran pendapatannya," katanya ketika ditemui di pejabatnya, baru-baru ini.

Beliau berkata, wanita sering menjadi sasaran penipuan disebabkan keadaan sosialnya yang berkemungkinan kesunyian dan mahu perhatian.

"Masalahnya orang perempuan ini bila dia sudah percaya (kepada seseorang lelaki), dia tidak akan syak walaupun kita kata jangan, tetapi dia teruskan juga.

"Yang sana (penipu) kononnya memberikan alasan kata nak beli rumah, ada barang sangkut di kastam. Dia gunakan benda-benda macam itu menyebabkan wanita ini akan bayar. Biasanya wanita akan 'terkena' antara RM200,000 sehingga RM300,000," katanya.

Nadzim berkata, pihaknya mendapati individu yang sering melakukan penipuan seumpama ini adalah dalam kalangan lelaki warga asing.

"Orang Nigeria ini... dia diajar bagaimana nak menipu dan ada sekolah yang mendidik dia untuk menipu seperti scammer yang kita hadapi sekarang semuanya dilatih.

"Kebiasaannya mereka yang menggunakan platform ini biasanya sudah diajar. Kalau tidak nak cakap apa? Modus operandi yang dilakukan kebanyakannya ada kaedah.

"Contohnya menggunakan kaedah pujian. Orang kita ini pula pantang kena puji. Kena puji 'terlentang' terus," katanya.

Disebabkan itu, bagi membanteras kegiatan ini, Nadzim berkata, pihaknya mencadangkan agensi mencari jodoh yang mengendalikan platform seperti ini mengambil beberapa langkah bagi mengelakkan individu ditipu.

"Kalau dia sendiri isi (maklumat) di platform itu, maka orang itu akan ikut suka hati dia. Mungkin kena isi secara berdepan atau fizikal.

"Saya cadangkan isi maklumat ini secara berdepan dan kena ada sesi wawancara," katanya.

Katanya, pihak polis juga hendaklah menasihati agensi mencari jodoh ini kerana dibimbangi selain penipuan, akan menyebabkan kejadian yang lebih teruk lagi.

"Yang kita khuatiri kejadian seperti bunuh dan rompak. Platform ini boleh diambil kesempatan dan seeloknya ditapis sebaik mungkin kerana ia berbahaya dan mempunyai maklumat kita," katanya.

Nadzim turut mencadangkan agar platform agensi mencari jodoh ini bekerjasama dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dari segi pendaftaran individu yang mahu mencari jodoh.

"Platform agensi mencari jodoh ini seharusnya bekerjasama dengan Jakim dan KPWKM kerana mereka boleh tolong beri panduan. Kalau tidak ada kerjasama dengan agensi kerajaan, ia akan menyebabkan orang ramai akan mudah diperdaya," katanya.


'Nak cari jodoh bukannya mudah'

Menggunakan cara tradisional apabila setiap individu sama ada lelaki atau wanita perlu mengisi borang maklumat terlebih dahulu sebelum ditemubual bagi memastikan kesahihan identiti.

Pengurus sebuah agensi mencari jodoh Zainuddin Md Jaafar berkata, ketika sesi temubual itu, pihaknya akan melihat beberapa aspek seperti kesihatan sama ada fizikal atau mental, kesanggupan menerima pasangan dan keadaan 'ekonomi' individu itu.

"(Contohnya) kalau dia nak berkenalan untuk mencari pasangan yang bekerja dan mempunyai kerjaya, saya akan berwaspada disebabkan mungkin dia nak ambil kesempatan kerana sedang berada dalam kesusahan. Dia nak cari perempuan yang bekerjaya ini nak buat apa?

"Bila dah kahwin dan dapat pula wanita yang kerja kerajaan. Mungkin dia akan meminta wanita ini untuk membuat pinjaman seperti nak beli rumah, kereta atau sebagainya.

"Yang saya takut adalah jika berlakunya penceraian antara mereka, wanita ini yang terpaksa membayar pinjaman yang dibuat itu. Perkara seperti ini adalah satu penganiayaan," katanya.

Zainuddin yang menguruskan agensi berkenaan bersama isterinya sejak 17 tahun lalu berkata, pihaknya tegas menggunakan kaedah 'lama' itu demi menjaga kerahsiaan individu yang mencari pasangan hidup.

Menurutnya, dia amat khuatir terdapat pihak yang akan mengambil kesempatan dalam mencari jodoh.

Katanya, dalam masa sama dia turut berpandangan platform agensi mencari jodoh dalam talian mempunyai risiko kepada mereka yang menggunakan khidmat medium terbabit.

"Menggunakan platform ini susah kerana kita tidak dapat berjumpa dengan orang yang mahu kita berkenalan.

"Selain itu, dalam platform ini semua orang boleh masuk dengan hanya memberikan nama, gambar atau butiran dan itu boleh menyebabkan pihak lain mengambil kesempatan," katanya.

Katanya, membantu seseorang individu untuk mencari pasangan hidup masing-masing juga adalah sesuatu yang sukar dan tidak boleh diambil mudah.

"Nak uruskan cari jodoh ini bukan main-main. Ingat senang ke cari jodoh? Selama 17 tahun saya menguruskan agensi cari jodoh banyak yang saya jumpa individu yang sakit mental dan jiwa kacau," katanya.

Menurutnya, kebiasaannya selepas sesi wawancara bersama individu itu, barulah pihaknya akan ke fasa seterusnya iaitu cuba untuk memadankan pasangan berkenaan.

"Selepas selesai wawancara, baru saya berani untuk mencarikan pasangan untuknya.

"Tapi kalau semasa wawancara itu saya rasa ada sesuatu yang tak kena atau tak sedap hati, saya tidak akan mencarikan pasangannya," katanya yang mempunyai katalog individu yang menggunakan khidmatnya untuk mencari jodoh.

Sementara itu, Zainuddin memaklumkan agensinya juga menyediakan borang akuan sumpah mengandungi butiran seperti tidak pernah berkahwin, bercerai selain melakukan penambahbaikan iaitu individu tidak mati pucuk.

Menurutnya, pihaknya membuat akuan sumpah seperti itu kerana pernah mendapat aduan daripada pelanggan wanita bahawa lelaki yang dikahwininya mati pucuk.

"Ada seorang pelanggan saya mendapat jodoh dengan menggunakan khidmat saya. Wanita ini adalah janda anak satu dan berusia 32 tahun. Dia mengahwini seorang lelaki berusia 44 tahun.

"Selepas setahun berkahwin, mereka kemudiannya bercerai disebabkan lelaki yang dikahwininya ini mati pucuk," katanya.

Katanya, sepanjang mengendalikan agensi mencari jodoh ini, dia memperoleh tiga aduan berkait kes mati pucuk sehinggakan ada yang mahu menyamannya.

"Disebabkan itu kali ini saya melakukan penambahbaikan terhadap borang akuan sumpah yang perlu diisi itu," katanya.

Perlu celik digital, perundangan supaya tak tertipu

Jabatan Pembangunan Wanita (JPW) melaksanakan Program IRIS Literasi Perundangan dan Hak Wanita bagi meningkatkan kesedaran mengenai hak-hak wanita dalam usaha memperkasakan golongan itu.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Aiman Athirah Sabu berkata, program itu adalah kesinambungan daripada Program Klinik Undang-Undang untuk memberi pengetahuan dan kesedaran kepada masyarakat terutamanya wanita mengenai hak-hak mereka dari aspek perundangan.

"Kementerian sentiasa prihatin dan cakna akan isu yang membabitkan kesejahteraan wanita. Dalam hal ini, isu scammer menjadi perkara sensasi memandangkan melibatkan kerugian besar kepada mangsa dan kebanyakan mangsa pula adalah terdiri daripada kalangan wanita," katanya.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai kebimbangan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dengan kewujudan sesetengah platform agensi mencari jodoh yang boleh menyebabkan pengguna ditipu sehingga mengalami kerugian ratusan ringgit.

Selain itu, Aiman Athirah berkata, JPW juga menubuhkan Skuad Waja untuk memperkasakan komuniti melalui program bimbingan psikososial dan aktiviti dalam komoniti khususnya yang membabitkan wanita bagi meningkatkan kesedaran tentang isu-isu jenayah.

Menurutnya, sukarelawan Skuad Waja dilatih dengan kemahiran merangkumi kemahiran Bantuan Awal Psikologi dan Psikospritual contohnya terapi syukur, terapi sabar, terapi harapan dan terapi keredaan.

Katanya, program Skuad Waja ini memberi impak positif dalam meningkatkan kesedaran komuniti bagi menghentikan sebarang bentuk jenayah terhadap wanita.

"JPW turut melaksanakan program pembangunan kapasiti melalui domain wanita dan ekonomi yang merangkumi program literasi pengurusan kewangan.

"Program tersebut dilaksanakan dalam kumpulan yang kecil dan berbentuk kursus atau bengkel seperti kursus pengurusan kewangan dan kursus digital yang bersesuaian dengan kehendak kumpulan sasar setempat.

"Program ini membantu membangunkan kapasiti wanita dan memberi bimbingan mengenai pengurusan kewangan," katanya.

Ahli Parlimen Sepang itu turut menasihatkan golongan wanita di negara ini agar sentiasa peka dan berwaspada dengan pelbagai tawaran yang ditawarkan terutamanya dalam platform media sosial.

"Saya juga menasihatkan supaya wanita untuk menambah ilmu mengenai hak-hak perundangan serta menjadi celik digital supaya dapat membuat keputusan dengan lebih bijak untuk menghindari daripada ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Beliau juga menasihatkan agar wanita tidak mendiamkan diri, berani tampil dan mengambil tindakan sewajarnya supaya penipuan ini tidak akan berulang lagi dan mengakibatkan lebih ramai yang akan menjadi mangsa.

Sementara itu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) juga menasihatkan orang ramai khususnya wanita agar memilih kaedah atau tatacara yang selamat mengikut batas-batas syariah dalam usaha mencari pasangan hidup.

Ketua Unit Komunikasi Korporat Jakim, Zakaria Othman berkata, pihaknya mengambil maklum mengenai kewujudan platform agensi mencari jodoh khususnya melalui media sosial.

"Jakim berpandangan usaha mencari jodoh adalah termasuk dalam urusan munakahat bagi umat Islam. Mencari jodoh melalui platform agensi mencari jodoh merupakan satu keharusan sebagai ikhtiar mendapatkan pasangan selagi ia tidak mengundang maksiat dan mendatangkan kemudaratan," katanya.


Artikel oleh: Harian Metro

ANI DAN CINTA RM10,000

https://www.hmetro.com.my/utama/2023/06/979221/ani-dan-cinta-rm10000

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...