SHAH ALAM - Isu ah long bagai tiada kesudahan apabila masih ada individu yang masuk perangkap lintah darat berkenaan.
Meskipun sudah berulang kali berita mengenai keganasan ah long dipaparkan akhbar, namun ia masih belum menjadi pengajaran kepada masyarakat.
Ah long merupakan individu yang memberi pinjaman wang secara haram dengan mengenakan bunga yang sangat tinggi. Mereka akan bertindak ganas sekiranya peminjam gagal melunaskan bayaran hutang.
Nadzim berkata, peminjam yang mempunyai masalah dengan ah long boleh mendapatkan bantuan pihaknya.
“Sebanyak 20,000 kes yang melibatkan puluhan jutaan ringgit telah berjaya diselesaikan melalui Unit Banteras Ceti Haram yang dikendalikan oleh panel profesional PPIM, Satria Risk Mitigation.
“Satria Risk Mitigation telah ditubuhkan sejak 13 tahun lalu kerana keperluan untuk membuat siasatan kes ah long yang diterima,” katanya.
Nadzim berkata, pihaknya turut menjalinkan kerjasama dengan pihak berkuasa dalam usaha menangani isu ah long.
Menurut Nadzim, pihaknya juga pernah menerima ugutan daripada ah long.
“Dahulu kita pernah menghadapi ancaman dan ugutan daripada ah long, berbanding kini mereka sudah ‘mengenali’ kita. Ini memudahkan kita menyelesaikan kes mangsa,” katanya.
Dalam pada itu, Konsultan Kanan Satria Risk Mitigation, Mirzan Nadzim mengakui pihaknya menerima 15 hingga 30 kes aduan berkaitan ah long dalam sehari.
“Kita akan membantu dengan cara berunding dengan mangsa serta ah long untuk matikan bunga hutang, kurangkan jumlah bayaran hutang serta susun balik jadual pembayaran,” katanya.
Mirzan berkata, pihaknya mendapati ah long sering memberi pinjaman dalam jumlah yang sedikit kepada golongan muda.“Ah long itu kemudian akan mendesak mangsa membayar jumlah hutang yang tinggi melalui kadar faedah.
“Mangsa yang terdesak kemudian akan meminjam ah long lain untuk melunaskan hutang. Ia ibarat gali lubang, tutup lubang,” katanya.
Beliau berkata, ada segelintir pengadu yang tampil mendakwa telah meminjam wang daripada 15 atau 40 ah long.
“Paling tinggi kami pernah mendapat aduan daripada mangsa yang mempunyai 114 akaun dengan ah long,” katanya.
Guna media sosial
Seorang lagi Konsultan Satria Risk Mitigation, Ahmad Arif Azizan berkata, ah long kini semakin licik dalam ‘mempromosikan’ tawaran pinjaman melalui media sosial.
“Ah long kini menggunakan media sosial bagi menawarkan pinjaman, berbanding sebelum ini mereka menggunakan kad, poster, bunting yang diiklankan di papan tanda dan hentian bas,” katanya.
Ahmad Arif berkata, ah long membuat syarat peminjam perlu memuat turun aplikasi khas sebelum pinjaman boleh diluluskan.
“Mangsa kemudian diarah merakam video diri sendiri sambil memegang kad pengenalan dan membuat pengakuan telah meminjam wang daripada syarikat tersebut.
“Jika peminjam gagal membayar hutang, video rakaman itu akan disebarkan kepada semua kenalan dalam senarai telefon bimbit mangsa,” ujarnya.
Beliau berkata, aplikasi tersebut setakat ini dikesan boleh menceroboh semua maklumat dalam telefon bimbit mangsa.
Menurutnya, pinjaman perlu dibuat menerusi institusi perbankan yang diiktiraf.
“Peminjam boleh bandingkan setiap tawaran yang diberi dan buatlah pilihan yang terbaik dengan mengambil kira faedah dan jumlah potongan bulanan yang dikenakan oleh pihak bank,” katanya.
Jelasnya, jadilah peminjam yang bijak dengan berbincang dengan pihak bank untuk lebih memahami terma dan syarat yang dikenakan.
“Sekiranya orang ramai mahu menceburi bidang perniagaan, kerajaan mempunyai agensi tertentu yang menyediakan dana pinjaman,” kata beliau.
Tegasnya, meminjam daripada ah long bukan jalan menyelesaikan hutang atau mahu memulakan perniagaan tetapi ia mungkin permulaan kepada detik hitam dalam hidup.
Artikel oleh: Sinar Harian
AH LONG BUKAN MAHU TOLONG
https://www.sinarharian.com.my/article/133999/BERITA/Semasa/Ah-long-bukan-mahu-tolong
No comments:
Post a Comment