KUALA LUMPUR: Kira-kira 70 bakal jemaah umrah kendalian Emraz
Travel & Tours Sdn Bhd (Emraz) menuntut kembali wang dianggarkan berjumlah
RM1.8 juta selain passport selepas agensi berkenaan gagal membawa mereka
menunaikan ibadah itu seperti dijanjikan.
Seorang daripada mangsa, Sharul Azuan Mohd Said, 46, yang
berharap mendapat semula wangnya itu berkata kecewa selepas hasrat untuk
menunaikan umrah dengan berpuasa Ramadan di Tanah Suci tidak kesampaian.
Beliau yang juga Penolong Pegawai Perubatan Hospital Seremban
berkata dia sudah membuat bayaran penuh sebanyak RM43,000 iaitu bayaran pertama
RM25,000 pada 3 Disember lalu dan selebihnya 26 Januari untuk diri, isteri dan
tiga anaknya menunaikan umrah.
"Kami jual kereta untuk capai niat tunai umrah pada
Ramadan. Sebelum ini, saya memang sudah menunaikan umrah namun dengan agensi
lain. Kami mahu mencuba Emraz apabila melihat iklannya di Facebook (FB) yang
meyakinkan sebab baru mendapat anugerah cemerlang tahun lalu.
"Seminggu sebelum tarikh penerbangan
dijanjikan iaitu 22 Mac, mereka masih tak bagi apa-apa maklumat termasuk visa
dan sebagainya menyebabkan saya rasa curiga."
"Tanya dalam kumpulan sembang WhatsApp pun
pihak agensi hanya berdiam diri. Telefon tak berangkat. Apabila pergi ke
pejabatnya, kami diberi tarikh penerbangan lain, tunda kepada 29 Mac namun tiba
tarikh itu, ditunda lagi ke 1 April kemudian terus senyap. Apabila kita pergi
ke pejabatnya, dah tutup," katanya.
Sharul Azuan adalah antara sekumpulan 70 jemaah
umrah berkenaan yang ditemui ketika membuat aduan di pejabat Persatuan Pengguna
Islam Malaysia (PPIM), di sini, hari ini.
Sementara itu, Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim
Johan menggesa pihak berkuasa seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),
Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC), Polis Diraja Malaysia (PDRM)
menangani isu berkenaan dengan sebaik mungkin.
"Kejadian seperti ini berulang kali setiap
kali musim umrah dan haji. Mangsa sama ada terkandas di lapangan terbang dan
hotel. Malah ada yang tak balik ke kampung, malu dah buat kenduri
kesyukuran."
"Syarikat betul satu hal dan syarikat 'scam'
pun banyak. Nak tahu ke mana duit (bayaran kepada agensi untuk tunai umrah) itu
pergi?
"Saya tidaklah nak mengatakan agensi diadukan
ini adalah tak betul, tetapi ia jelas sudah membabitkan kegagalan apabila
jemaah gagal tunai umrah. Masalah terkini berkait harga tiket, hotel tetapi ini
sebenarnya masalah tahunan yang sewajarnya sudah ada persediaan," katanya.
Kelmarin, Lembaga Tabung Haji (TH) menggantung
lesen Emraz selaku Pengelola Jemaah Haji (PJH) sebagai langkah awal melindungi
kebajikan bakal jemaah haji.
TH dalam kenyataannya, berkata keputusan itu
diambil berikutan beberapa aduan awam mengenai perkhidmatan umrah yang
diberikan oleh syarikat berkenaan.
Jumaat lalu turut berlaku kekecohan di pejabat
syarikat terbabit selepas kira-kira 60 bakal jemaah umrah menyerbu pejabat bagi
menuntut semula bayaran yang dijelaskan.
Susulan kekecohan terbabit, syarikat itu kemudian
mengeluarkan kenyataan memaklumkan penangguhan trip sempena Ramadan disebabkan
kenaikan mendadak kos dari segi penginapan dan tiket kapal terbang.
Katanya, ia berikutan permintaan tinggi seluruh
dunia selepas kelonggaran pada sekatan COVID-19 di Arab Saudi berbanding
Ramadan tahun sebelumnya.
Artikel oleh: Berita Harian
70 BAKAL JEMAAH UMRAH TUNTUT EMRAZ KEMBALIKAN WANG RM1.8 JUTA
No comments:
Post a Comment