Tuesday, April 18, 2023

PPIM GESA GUGURKAN TINDAKAN MAHKAMAH KES BERKAITAN COVID-19 - KENYATAAN MEDIA PPIM - 18/04/2023

KUALA LUMPUR: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa kerajaan melalui Peguam Negara untuk menggugurkan semua kes undang-undang di semua pihak berkaitan vaksin, mandat vaksin, dan ubat Ivermectin.

Langkah itu dilihat penting kerana tindakan mahkamah yang sedia ada telah menjadi tidak relevan memandangkan situasi vaksin global telah berubah secara mendadak dalam tiga tahun kebelakangan ini.

Ketua Aktivis PPIM, Nadzim Johan@toqqi berkata apa yang lebih penting kini, hampir setiap negara di dunia telah pun menghapuskan fasa kecemasan kerana Covid-19.

"Selain itu, peningkatan kes kematian yang tidak dapat dijelaskan punca di seluruh dunia khususnya negara-negara yang diberi vaksin berat, menimbulkan persoalan tentang keberkesanan vaksin," katanya dalam sidang media hari ini.

Tambah Nadzim, PPIM menggesa kerajaan untuk segera mengeluarkan statistik mengenai perkara ini dan menyiasat sebarang peningkatan kematian.

Peningkatan drastik di seluruh dunia jelas ditunjukkan oleh Josh Sterling, seorang ejen insurans terkemuka di Amerika Syarikat berdasarkan data kerajaan UK.

"Data yang dibentangkan menunjukkan bahawa berdasarkan ulasan analisis, terdapat lebih daripada dua 600,000 lebihan kematian di Amerika Syarikat pada tahun 2022," katanya.

PPIM berharap sidang akhbar ini akan mengetengahkan kepentingan menangani kesan negatif vaksin dan langkah berkaitan vaksin, serta menggalakkan ketelusan dan akauntabiliti dalam menangani isu ini.

Darurat negara memberi kerajaan kebenaran untuk mengambil kuasa menyeluruh yang telah merosakkan seluruh dunia.

"Darurat yang dilaksanakan jelas tidak wajar berikutan ketika itu hanya 54 kematian merebak di seluruh dunia dan dilaksanakan atas dasar tekanan kuat daripada pejabat berkaitan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

"Kesan kesihatan, ekonomi, politik, pendidikan serta sosial daripada darurat itu adalah jangka panjang dan berkemungkinan memberi kesan kepada kita untuk lebih dari satu generasi," katanya.

Tambah Nadzim lagi, perkara ini luas dan mungkin akan dibahaskan oleh pakar selama beberapa dekad.

Untuk rekod, pada 10 April 2023, tindak balas Amerika Syarikat terhadap pandemik Covid-19 berakhir apabila Presiden Joe Biden menandatangani resolusi kongres dua parti untuk menutupnya selepas tiga tahun.

Jabatan kesihatan awam kecemasan negara itu menyatakan sokongan terhadap langkah menamatkan sekatan imigresen yang ketat di sempadan AS - Mexico yang ditetapkan untuk tamat pada 11 Mei.

Kerajaan harus memberikan tumpuan kepada pengurangan kesan buruk daripada Vaksin – kecederaan, hilang upaya, dan kematian; kos ekonomi vaksin dan vaksinasi; mandat vaksin; pampasan dan selepas penjagaan serta kes undang-undang.


No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...