KUALA LUMPUR: Sebuah syarikat pemberi pinjaman wang
berlesen didakwa mengenakan caj tidak munasabah untuk kos tarik kenderaan ke
atas seorang peminjam yang gagal menjelaskan bayaran ansuran bulanan kenderaan
berkenaan.
Perkara itu didedahkan Persatuan Pengguna Islam
Malaysia (PPIM) selepas mangsa tampil membuat aduan berhubung kejadian itu yang
dianggap sebagai satu bentuk penganiayaan atas pelbagai caj melampau yang
dikenakan.
Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan, berkata
mangsa dikenakan caj hampir RM14,000 untuk proses menarik dan menyimpan kereta
yang tertunggak bayaran ansuran sebanyak RM3,200.
"Menerusi dokumen Jadual Kelima yang
diserahkan syarikat ini kepada mangsa, dinyatakan tunggakan dan faedah yang
perlu dibayar hampir RM3,300 sahaja.
"Bagaimanapun, dalam Jadual Kelima itu kita dapati syarikat
ini mengenakan caj keseluruhan RM13,500 untuk kos menyimpan, membaiki atau
penyelenggaraan (RM5,000), kos untuk pengambilan semula milikan (RM5,000) dan
kos untuk menghantar semula (RM3,500).
"Secara keseluruhan, mangsa perlu menjelaskan kira-kira
RM16,760 jika mahu mendapatkan kenderaannya semula. Jumlah ini jelas tidak
munasabah dan tidak masuk akal. Ini satu penganiayaan kepada mangsa,"
katanya dalam sidang media di sini, hari ini.
Menurut beliau, semakan mendapati tempoh bayaran yang tertunggak
belum sampai tiga bulan dan mangsa sudah membuat bayaran 85 peratus jumlah
pinjaman yang dibuat untuk tempoh tujuh tahun itu.
Sementara itu, mangsa yang enggan dikenali berkata kejadian itu
berlaku pada 31 Mac lalu ketika kereta itu sedang dipandu isterinya di hadapan
sebuah sekolah di Jalan Kuching di sini.
"Kejadian berlaku sekitar jam 12.30 tengah hari ketika
isteri mengambil tiga anak pulang dari sekolah sebelum didatangi dua lelaki
yang secara agak agresif memberitahu mahu menarik kereta.
"Isteri menelefon saya dan saya sempat berbincang dengan
lelaki berkenaan kira-kira setengah jam melalui telefon namun mereka tetap mahu
menarik kereta berkenaan," katanya.
Menurut mangsa yang berusia 37 tahun itu, beliau gagal
menjelaskan bayaran bulanan kereta itu selama dua bulan akibat masalah
kewangan.
"Susah bila tiada kenderaan terutama untuk hantar dan ambil
anak sekolah. Justeru, pada hari sama (31 Mac), saya jelaskan bayaran
tertunggak serta lebihkan bayaran sebanyak RM3,600 kepada syarikat itu.
"Namun apabila syarikat itu serahkan Jadual Kelima, saya
dapati caj untuk kos-kos yang dikenakan amat tinggi menyebabkan saya mengambil
keputusan tidak membuat bayaran selanjutnya.
"Saya kemudian tampil buat aduan kepada PPIM kerana pada
justifikasi saya, caj untuk kos menyimpan, membaiki atau penyelenggaraan; kos
pengambilan semula milikan dan kos menghantar semula itu terlalu tinggi,"
katanya.
Dalam pada itu, katanya jumlah pinjaman kenderaan yang dibuat
dengan syarikat itu juga sudah 85 peratus dilunaskan sejak enam tahun lalu
untuk tempoh pinjaman selama tujuh tahun.
"Pada hari kejadian, penarik kereta hanya serahkan surat
arahan tarik dari syarikat itu namun tiada surat perintah mahkamah sedangkan
untuk pinjaman yang sudah melebihi 75 peratus, perlu ada arahan mahkamah.
"Justeru, saya rasa ada unsur penganiayaan dalam perkara
ini membuatkan saya buat aduan kepada PPIM kerana tidak mahu perkara ini turut
berlaku kepada orang lain," katanya.
Dalam pada itu, Nadzim berkata pihaknya akan merujuk perkara
berkenaan kepada Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) yang
mengeluarkan lesen kepada syarikat peminjam wang berkenaan.
"Kita mahu tahu apa justifikasi caj atas kos-kos yang
dikenakan dalam kes ini, adakah syarikat sebegini sesuka hati menetapkan
caj-caj berkenaan dan sepatutnya KPKT memantau dan mengawal selia perkara itu.
"Selain itu, kita juga akan menghantar surat tuntutan (LOD) kepada syarikat pemberi pinjaman wang terbabit selain mengadakan perbincangan tentang perkara ini dengan Bank Negara Malaysia (BNM)," katanya.
Artikel oleh: Berita
No comments:
Post a Comment