KUALA LUMPUR, April 12 - Tidak masuk akal! Itu yang dihadapi seorang lelaki yang perlu membayar caj penarikan dan penyimpanan kereta sebanyak RM16,000 walaupun bayaran tertunggak berjumlah RM3,200 sudah dilunaskan pada hari yang sama.
Pada kejadian 31 Mac baru-baru ini,
arahan penarikan kereta mangsa oleh syarikat pinjaman berlesen itu didakwa
dibuat tanpa mengikut lunas undang-undang yang mana mangsa sudah pun membayar
lebih 85 peratus pinjaman kenderaan.
Mangsa yang mahu dikenali sebagai Haris,
37, berkata, isterinya didatangi 4 individu daripada syarikat berkenaan ketika
ingin mengambil ketiga-tiga anak mereka daripada sekolah.
“Kereta terus dirampas oleh 4 individu
tidak dikenali itu di hadapan anak kami.
“Kemudian saya segera menghubungi
syarikat pinjaman itu untuk menyelesaikan tunggakan dan membayarnya pada hari
yang sama.
“Namun, apa yang mengejutkan syarikat itu
menuntut saya membayar kos tidak masuk akal berjumlah lebih RM16,000 untuk
membolehkan kereta saya dilepaskan dari simpanan mereka,” katanya pada sidang
media di Pejabat PPIM di sini, hari ini.
Menurut Haris, tunggakan dua bulan kereta
itu sepatutnya berjumlah RM2,400 sahaja namun diberitahu terdapat caj faedah
dikenakan menjadikan jumlah tunggakan bertambah sehingga RM3,200.
Jelasnya, dia membayar sebanyak RM3,600
dan cuba berbincang dengan pihak syarikat, namun mereka berkeras untuk menahan
kereta tersebut sehingga bayaran penuh termasuk caj penyimpanan, caj
penyerahan, caj pengambilan semula serta caj-caj lain berjumlah RM16,000
dijelaskan.
“Saya berasa teraniaya dengan caj tidak
masuk akal dikenakan syarikat itu sedangkan ansuran kereta hanya tinggal
setahun sahaja untuk diselesaikan.
“Sehingga hari ini, status kereta itu
tidak jelas dan tidak tahu ditempatkan di mana. Syarikat enggan bertolak ansur
walaupun tunggakan sudah dijelaskan lebih daripada yang sepatutnya,” katanya.
Sementara itu, Ketua Aktivis Persatuan
Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan berkata, kes tersebut bukti
jelas pihak syarikat pemberi pinjaman sewenang-wenangnya mengenakan cas dan
menekan pengguna dengan kos yang tidak munasabah.
Susulan itu, PPIM menggesa pihak berwajib
yang diamanahkan dan kerajaan supaya dapat memantau tekanan yang dikenakan
keatas pengguna.
“Saya difahamkan syarikat ini berdaftar
di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan bagi memberikan pinjaman kepada pengguna.
“Namun, syarikat terbabit didapati
menganiaya pengguna dengan mengenakan caj tersorok yang tidak munasabah dan
penarikan kereta juga dilakukan tanpa mengikut prosedur ditetapkan mengikut
Akta Sewa Beli 1967,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berharap kerajaan
dapat memantau pengstrukturan transaksi oleh syarikat pinjaman berlesen di
bawah KPKT bagi mengelakkan penipuan dan penindasan terhadap peminjam.
“Yang jadi persoalan sekarang, siapa yang
bertanggungjawab dan tetapkan kos simpanan sehingga RM5,000, siapa boleh beri
justifikasi?
No comments:
Post a Comment