EKONOMI merupakan
kuasa penting dalam menentukan kekuatan sesebuah bangsa terutamanya di
Malaysia yang mempunyai penduduk berbilang kaum.
Berdasarkan perangkaan yang
dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, jumlah penduduk bumiputera
di negara ini yang direkodkan pada tahun 2019 adalah seramai 20.4 juta
orang.
Jumlah tersebut merupakan 69.3 peratus daripada keseluruhan penduduk Malaysia yang berjumlah 32.6 juta orang.
Penduduk kaum Cina pula adalah seramai 6.7
juta orang (22.8 peratus), India 2.03 juta orang (6.9 peratus) dan
kaum-kaum lain 294,000 orang (1.0 peratus).
Bagaimanapun, taraf ekonomi orang Melayu
agak ketinggalan berbanding kaum-kaum lain yang sebenarnya telah lama
bersepakat membina kekuatan dalam sektor perniagaan di negara ini.
Namun, segelintir bangsa Melayu saling
berhasad dengki dan memperkecil kemampuan peniaga sesama umat serta
memandang rendah produk keluaran Muslim.
Penulis percaya orang Melayu mampu bangkit
dan berdaya saing dalam menguasai ekonomi negara sekiranya 20.4 juta
penduduk bumiputera memanfaatkan kuasa beli yang mereka miliki.
Menerusi kuasa beli orang Melayu itu,
ekonomi umat Melayu boleh berkembang pesat dan kukuh sekiranya ‘bersatu
hati’ mengutamakan produk serta perkhidmatan sendiri.
Pada masa ini, kita tidak mempunyai masalah
untuk membuat pilihan produk Muslim memandangkan terdapat banyak
barangan keluaran bumiputera berada di pasaran seperti produk makanan,
kecantikan, pembinaan, pertanian, kesihatan dan sebagainya.
Kempen Beli Produk Muslim yang dilancarkan
oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Gerakan Pembela Ummah
(Ummah) dengan kerjasama beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain
sejak pada 2 April lalu adalah tepat pada waktunya untuk membantu
meningkatkan ekonomi umat Islam.
Sehubungan itu, orang Melayu perlu memberi
sokongan dan menyahut kempen tersebut jika mahu melihat bangsa kita
dapat menguasai ekonomi negara walaupun mengambil sedikit masa.
Jika masyarakat Muslim berterusan tidak
mahu membantu sesama sendiri, ini bermakna kita membiarkan peniaga dan
pengusaha Muslim gagal dalam usaha pengukuhan ekonomi.
Penulis difahamkan kempen tersebut bukan
satu tindakan untuk memboikot produk bukan Muslim sebaliknya merupakan
satu gerakan menggalakkan pengguna dalam kalangan bumiputera supaya
mengutamakan produk keluaran Muslim.
Kempen itu juga bukan satu tindakan yang
boleh dikategorikan sebagai rasis kerana orang Melayu sedia membeli
barangan milik bukan Muslim sekiranya tidak mempunyai pilihan lain.
Dalam pada itu, kejayaan para peniaga
Muslim bukan sahaja memberi keuntungan kepada satu pihak sahaja,
sebaliknya dapat berkongsi manfaat dengan golongan yang kurang
berkemampuan menerusi bayaran zakat perniagaan.
Agihan zakat kepada golongan berkelayakan
itu sebenarnya juga memberi pulangan semula kepada para peniaga kerana
secara tidak langsung dapat meningkatkan kuasa beli di pasaran.
Pada masa sama, penulis mengharapkan
peniaga Muslim tidak mengambil kesempatan daripada kempen ini untuk
menaikkan harga produk yang dijual dan mengeluarkan barangan yang tidak
berkualiti semata-mata mahu mengaut keuntungan berganda.
Tindakan yang tidak bertanggungjawab ini boleh menjejaskan imej peniaga Muslim lain serta menggagalkan kempen tersebut.
Artikel oleh: Kosmo
'BERSATU HATI' BELI PRODUK MUSLIM
No comments:
Post a Comment