Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, PPIM akan berkerjasama dengan pelbagai pihak termasuk Bank Negara, pakar atau perunding kewangan, pelaburan, pihak berkuasa polis dan peguam bagi membantu mangsa dan orang ramai dalam menangani masalah pelaburan haram ini.
Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai melaporkan segera sebarang bentuk aktiviti penipuan pelaburan ke Unit Pencegahan Penipuan (UPP) yang baharu dilancarkan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) hari ini.
Nadzim berkata, penubuhan UPP ini sebagai pusat rujukan kepada orang ramai supaya mereka tidak tertipu sehingga mengalami kerugian yang teruk.
“Dengan UPP ini kita mempunyai pelan tindakan termasuk menerima aduan atau maklumat, mengadakan perjumpaan bersama pengadu, membuat semakan, mengadakan perjumpaan bersama pihak terlibat atau pemilik syarikat pelaburan.
“Makluman kepada umum mengenai kegiatan penipuan termasuk senarai hitam syarikat dan nasihat dan tindakan yang perlu diambil oleh mangsa atau pengadu,” katanya dalam sidang akhbar di sini, hari ini.