Tuesday, October 17, 2017

4178) DOKTOR GIGI PALSU MOHON MAAF ATAS KESILAPAN LALU – HARIAN METRO – 17/10/17




Dengan rendah hati dan kekesalan, Nara memohon maaf kepada semua pihak terutama Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan semua pengamal perubatan khususnya doktor gigi. “Selama ini Nara berdiam bukan melarikan diri daripada masalah, sebaliknya merenung kembali kesalahan yang Nara lakukan. Wujud juga salah faham berkenaan video yang dimuat naik baru-baru ini.”
Permohonan maaf itu dibuat Nur Farahanis Ezzaty Adli, 20, secara eksklusif menerusi Harian Metro, semalam, selepas dua minggu. Doktor gigi palsu berkenaan dikecam netizen terutama warga perubatan kerana seolah-olah tidak menginsafi kesalahannya.
Nur Farahanis atau lebih mesra dengan panggilan Nara sebelum ini mengaku bersalah kerana menyediakan khidmat pergigian swasta tanpa didaftarkan mengikut Seksyen 27 Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta 1998 (Akta, 586). Susulan kesalahan itu, graduan Kolej Vokasional berkenaan dijatuhkan hukuman denda RM70,000 atau enam bulan penjara.
Nur Farahanis berkata, dia sudah merasai keperitan enam hari berada di penjara dan keadaan itu cukup memberi penyesalan untuknya.
“Berhubung video yang menjadi spekulasi selepas Nara memuat naik di laman sosial, ingin Nara jelaskan itu adalah video yang diambil Februari lalu dan bukannya Nara buat selepas keluar dari penjara. “Nara sejujurnya sangat kesal dengan apa yang terjadi dan memohon maaf kepada semua pihak. Nara tahu tindakan berkenaan mengguris banyak pihak terutama KKM dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain.
“Ingin Nara tegaskan bahawa Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Pertubuhan Penggerak Ekonomi Islam Malaysia (PEMA) hanya memberi nasihat perundangan saja,” katanya.
Nur Farahanis berkata, dia menyangkal dakwaan bahawa PPIM dan PEMA mengeluarkan wang RM70,000 untuk membayar denda yang di kenakan terhadapnya.
Menurutnya, wang denda itu adalah hasil derma daripada ahli keluarga, sahabat, saudara-mara dan individu perseorangan tanpa membabitkan PPIM atau PEMA.
“Apa yang terjadi sememangnya menjadi iktibar yang besar. Nara akan meneruskan kehidupan mencari rezeki dengan cara yang lebih baik dan sah dari sudut perundangan. “ katanya.


No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...