Tuesday, February 14, 2023

DUIT KWSP UNTUK "HOREY HOREY" ATAU NAK SARA HIDUP? - PPIM - SAMUDERA.MY - 12/02/2023

 

KUALA LUMPUR, 12 Februari 2023 – Presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan atau Toqqi mencadangkan agar pengeluaran wang simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dikaji semula agar ia dapat dilihat pada sisi yang lebih berkemanusiaan.

“Semenjak PKP lepas di mana pengeluaran khas KWSP dibolehkan untuk menampung kehidupan rakyat, ramai rakyat mahu menuntut lagi pengeluaran KWSP dilakukan semula.”

Katanya, terdapat banyak hujah berhubung kehendak rakyat yang mahukan wang KWSP mereka dikeluarkan kerana jika diikutkan undang-undang, wang ini hanya boleh dikeluarkan selepas berumur 55 tahun.

“Jadi benda-benda seperti inilah yang kita kena bincang pasal Kerajaan mungkin ada perancangan Kerajaan sendiri tapi rakyat mungkin menghadapi masalah,”“Mungkin juga kajian perlu dibuat, mungkin survey dibuat supaya Akta KWSP ini dapat dilihat dengan angle yang lebih ada kemanusiaan.”

Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat untuk melihat isu ini di atas kepentingan bersama di samping menyarankan agar perkara ini dibawa ke Kabinet bagi menimbang semula kepentingan serta keperluan yang diminta oleh rakyat ini.

Baru-baru ini, Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa tiada lagi pengeluaran wang simpanan KWSP bagi menjamin masa depan pencarum.

Beliau turut memberi jaminan untuk mencari alternatif lain bagi membantu rakyat selain daripada pengeluaran wang simpanan ini.

Dalam pada itu, Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata, beberapa perkara di dalam Belanjawan 2023 akan diumumkan untuk membantu golongan B40 bagi menjana pendapatan tanpa perlu mengeluarkan wang simpanan KWSP.

Artikel oleh: Samudera.my

DUIT KWSP UNTUK "HOREY HOREY" ATAU NAK SARA HIDUP? - PPIM

https://www.samudera.my/duit-kwsp-untuk-horey-horey-atau-nak-sara-hidup-ppim/

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...