Friday, September 13, 2024

PPIM GESA ORANG RAMAI LINDUNGI MANGSA KANAK-KANAK DARI JENAYAH SEKSUAL - AATVNEWS - 13/09/2024


KUALA LUMPUR, 12 September 2024 – Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menyeru semua pihak agar lebih berhati-hati dalam melindungi mangsa kanak-kanak yang terlibat dalam jenayah seksual. Gesaan ini dibuat setelah pihak PPIM mendapati semakin ramai pengguna media sosial menyebarkan gambar dan video kanak-kanak yang dikatakan mangsa eksploitasi.

Ketua Aktivis PPIM, Nadzim Johan @ Toqqi menyuarakan kebimbangan bahawa penyebaran gambar-gambar ini tanpa kawalan boleh mengganggu siasatan dan memberi peluang kepada pelaku jenayah untuk melarikan diri daripada pendakwaan undang-undang. “Kita memahami rakyat terkesan dengan pendedahan terkini, tetapi kita perlu percaya pada pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang sedang giat berusaha menyelamatkan mangsa dan menjalankan siasatan,” katanya.

Beliau turut menasihati pengguna media sosial agar mengaburkan wajah mangsa kanak-kanak bagi melindungi identiti mereka. Menurutnya, semangat rakyat untuk mengetengahkan isu-isu ini sangat baik, namun mereka perlu lebih berhati-hati agar tidak terjerumus dalam penyebaran maklumat yang tidak tepat atau fitnah.

Pujian kepada Tindakan Pantas Pihak Berkuasa

Nadzim turut memuji tindakan pantas pihak berkuasa dalam menangani kes-kes jenayah yang melibatkan kanak-kanak. Beliau menyatakan keyakinannya bahawa siasatan terperinci akan dijalankan dan berharap keadilan dapat ditegakkan. “Semoga undang-undang dapat ditegakkan dan mangsa mendapat pembelaan sewajarnya, khususnya dalam kes-kes serius seperti dakwaan jenayah seksual terhadap kanak-kanak,” tambahnya.

Dalam operasi terkini yang dinamakan ‘Op Global’, PDRM telah berjaya menyelamatkan 402 kanak-kanak dan remaja yang berusia antara setahun hingga 17 tahun dari 18 rumah amal di Selangor dan dua di Negeri Sembilan. Menurut Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain, kanak-kanak tersebut dipercayai menjadi mangsa eksploitasi, dengan kesalahan pengabaian dan penganiayaan turut dikesan. Operasi ini juga membawa kepada penangkapan 171 individu, termasuk 105 wanita yang dipercayai terlibat.

PPIM berharap dengan tindakan pantas ini, lebih ramai kanak-kanak akan dilindungi dan pelaku jenayah dapat dihadapkan ke muka pengadilan. Persatuan tersebut terus komited dalam melindungi hak-hak kanak-kanak dan menyeru orang ramai untuk sama-sama memainkan peranan dalam memastikan keselamatan mereka.

Artikel oleh: AATVNews

PPIM GESA ORANG RAMAI LINDUNGI MANGSA KANAK-KANAK DARI JENAYAH SEKSUAL

https://aatvnews.com/?p=11850

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...