Sunday, July 26, 2015

GORES DAN MENANG: PIHAK BERKUASA DIDAKWA MELINDUNGI SINDIKET?


Gores dan Menang bukanlah isu yang baru, sebaliknya telah menghantui rakyat Malaysia LEBIH TIGA DEKAD, Pelbagai langkah telah diambil pihak Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan pihak berkuasa untuk membanteras sindiket ini, namun ia ternyata sia-sia.

Berikut antara dua laporan berkaitan sindiket penipuan ini yang berjaya dibongkar oleh PPIM seminggu sebelum menjelang hari raya.

Laporan 999, 7 Julai 2015:



Laporan Harian Metro, 8 Julai 2015:




http://www.utusan.com.my/berita/nasional/ppim-gesa-tindakan-tegas-1.47047
“PPIM menerima sebanyak 144 aduan setahun dan daripada aduan tersebut sebanyak 95 pera­tus melibatkan orang Melayu. Di Kuala Lumpur, kita difahamkan, terda­pat sekurang-kurangnya em­pat buah sindiket ‘gores dan menang’ yang berselindung di sebalik sya­rikat. Semua mereka mengge­rak­kan sekurang-ku­rang­nya dua hing­ga lima kumpulan yang dianggotai antara tiga dan lima orang bagi setiap kumpulan. 
“Berdasarkan rekod PPIM se­tiap kumpulan akan memperda­ya dua mangsa sehari dan sa­saran mereka setiap mangsa akan mengeluarkan wang tunai sekurang-kurangnya RM10,000. Ini bermakna setiap satu kumpulan akan membawa pulang sejumlah RM20,000. Bagaimanapun itu jumlah minimum memandangkan kebiasaannya sindiket tersebut meraih jutaan ringgit, 
Manakala, berikut pula adalah petikan oleh laporan akhbar pada tahun sebelum ini.

Laporan Utusan Malaysia,11 September 2013


Laporan Sinar Harian, 24 Ogos 2014



DIDAKWA GUNA ILMU PUKAU UNTUK 'JERAT' MANGSA

Selain menipu mangsa dengan menjanjikan habuan lumayan, sindiket gores dan menang ini juga turut mengamalkan ilmu pukau untuk menjerat mangsa sebagaimana dikatakan oleh Pengarah Unit Tindakan Khas, (UTK) PPIM, Sdr Yusuf Azmi.

UTK PPIM juga adalah pasukan utama yang terlibat dalam operasi membongkar aktiviti gores dan menang sebelum ini.



** UNTUK BACA ARTIKEL BERKENAAN OPERASI GORES DAN MENANG OLEH UNIT TINDAKAN KHAS (UTK) PPIM - (Klik SINI)

PERSOALANNYA, MENGAPA SINDIKET INI 'KEBAL' DAN MAMPU BEROPERASI SEHINGGA KINI WALAUPUN PELBAGAI LANGKAH MEMBANTERAS DILAKUKAN?

Salah satu faktor mengapa sindiket ini 'kebal' adalah kerana hukuman yang dikenakan terhadap ahli sindiket terlalu ringan! Mereka cuma berdepan dengan hukuman bersabit Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil (menipu) di mana denda maksimum hanyalah sebanyak RM100.

Untuk pengetahuan, sindiket ini mampu mengaut keuntungan hampir setengah juta seminggu! Hukuman tersebut tidak memadai jika dibandingkan jumlah keuntungan dan jumlah denda yang mereka bayar,

Sudah tentu mereka tidak akan merasa apa-apa kesan kepada sumber kewangan mereka.

Konklusinya, sindiket ini berleluasa kerana mampu meraih pendapatan yang sangat berbaloi dan cuma hanya perlu hadapi risiko yang sangat kecil.

Rujuk sumber yang dipaparkan dibawah untuk keterangan lebih lanjut.


Free Malaysia Today ( 4 Ogos 2014);


http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2014/08/04/hukuman-penipuan-gores-menang-terlalu-ringan/

SELAIN ITU, KHABARNYA SINDIKET PENIPUAN INI DILINDUNGI OLEH KONGSI GELAP DAN PIHAK BERKUASA/PDRM? 

http://utaranews2.blogspot.com/2014/09/kongsi-gelap-ada-kaitan-dengan-sindiket.html
Sejauh manakah kebanaran perkara ini? Ikuti pendedahan berikut...


*************


Berdasarkan pendedahan di blog Double-Y dan Tentera Maya, mereka ada mempersoalkan bahawa sindiket ini dilindungi oleh pihak berkuasa dan kongsi gelap.

Benarkah dakwaan beliau tersebut?

BACA DIBAWAH:
Selain itu, saya juga tidak menolak kemungkinan sindiket gores dan menang terus bermaharajalela kerana ada orang dalam agensi penguatkuasa turut terlibat melindungi mereka. 
Dua agensi penguatkuasa yang mempunyai bidang kuasa membanteras dan menangkap ejen sindiket gores dan menang adalah KPDNKK serta PDRM. 

Melalui perlindungan inilah, sindiket gores dan menang menjadi kebal dan sukar dibanteras serta dihapuskan sebagaimana kesukaran kita menghapuskan kewujudan premis yang menjalankan aktiviti perjudian online.



Selain mendapat perlindungan dari pihak tertentu dalam agensi penguatkuasa, sindiket gores dan menang turut dijaga kumpulan gangsters.



Sebab itulah ejen gores dan menang berani menjalankan operasi secara terbuka di pasar raya besar seluruh negara sehingga berani menggunakan kekerasan ke atas mangsa mereka sebagaimana laporan Harian Metro hari ini.




Jika sindiket gores dan menang terus dibiarkan tanpa tindakan tegas dari agensi penguatkuasa undang-undang, tidak mustahil satu hari nanti rakyat mengambil tindakan sendiri sebagaimana berlaku di Plaza Low Yatt. 
Apakah pihak berkuasa mahu rakyat mengambil tindakan sendiri baru mereka mahu bertindak? 
Dalam artikel seterusnya saya akan mendedahkan rakaman percakapan ejen sindiket gores dan menang yang mendakwa telah membuat bayaran secara bulanan kepada pihak atasan dalam agensi penguatkuasa dan kumpulan gangster. 

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...