Wednesday, March 5, 2014

1183) UTUSAN MALAYSIA 4/3/2014 APABILA EPISOD LAMA DIDENDANG




BARU-baru ini kita dihidangkan dengan tragedi besar di muka hadapan Utusan Malaysia membabitkan tiga kemalangan yang meragut 15 nyawa sekali gus.

Tidak lama dahulu, negara dikejutkan dengan kemalangan ngeri yang meragut hampir 40 nyawa di Jalan Genting Highlands. Malahan sebelum dan sebelumnya banyak kemalangan jalan raya yang sentiasa dipaparkan dan dihebohkan seperti hebahan semasa dan bermusim terutama menjelang musim perayaan.

Sebenarnya, perkara di atas tidak sepatutnya berlaku berulang kali seolah-olah putaran cerita lama yang diberikan nafas baharu.

Mungkin tidak lama lagi jika musim hujan melanda negara ini, akan disajikan pula bencana tanah runtuh dari kawasan yang sama dan apabila musim kemarau, kita pula akan menghadapi jerebu dalam suasana serupa atau lebih buruk daripada sebelumnya.

Kini musim kemarau, maka kebakaran dan seterusnya jerebu berlaku dan yang sedang perit dihadapi adalah catuan bekalan air. Masing-masing saling tuding-menuding dan saling membenarkan kenyataan sendiri. Di satu pihak pengguna diberi jaminan bekalan air mencukupi. Maka pengguna menarik nafas lega sebab kononnya bekalan air tidak akan terjejas hatta diberi jaminan boleh bertahan sehingga 75 hari.

Di pihak lain pula dikeluarkan jadual catuan bekalan air yang bukan sahaja berlaku selang sehari tetapi berlanjutan kepada dua hari pada satu ketika. Cerita sandiwara apa yang sedang dimainkan oleh semua pihak sekarang?

Pepatah ada mengatakan, sekiranya kali pertama kita terperosok ke dalam lubang mungkin sebab kita alpa. Terperosok kali kedua, mungkin kita lupa tetapi apabila terperosok di lubang sama berkali-kali tentunya ia sepatutnya tidak boleh berlaku lagi.

Apa tidaknya, saban masa perkara yang sama berulang. Dalam kes kemalangan cuma mungkin angka korbannya sahaja yang berbeza. Kemudian hebohlah pelbagai pihak membuat cadangan, perancangan dan tindakan-tindakan yang kononnya boleh mencegahnya daripada berulang.

Kemudian masa berlalu, senyap seketika dan seolah-olah semua pihak sudahpun melaksanakan semua program, kajian dan tindakan yang perlu. Namun apabila tragedi tetap berlaku maka diketahui umum apa yang dirancang tidak dilaksanakan dan apa yang dicanang sebenarnya hanya terperuk di pejabat semata-mata.

Mungkin sebelum ini tiada badan penyelaras seperti Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Tetapi dengan tertubuhnya SPAD nampaknya ia tidak juga dapat diatasi atau dikurangkan.

Tentunya masyarakat pengguna tertanya-tanya apakah sebenarnya yang berlaku dan di mana salah atau silapnya sehingga ia semacam tiada noktah. Inilah yang kita katakan sebagai satu budaya baru agensi pelaksana negara kita yang kononnya mahu mencapai status berkelas dunia. Budaya ‘sudah terhantuk pun belum lagi terngadah’.

Amat jelas sekali dilihat di jalan raya di seluruh negara ketika ini kenderaan komersial dan bas awam, teksi dan limosin dipandu umpama di litar lumba. Mereka berlumba sesama sendiri dan dengan garangnya membunyikan hon, menyalakan lampu dan menghimpit kenderaan persendirian yang bergerak mengikut kelajuan sederhana di lorong-lorong yang ditetapkan.

Tidak cukup dengan itu, bas ekspres dan lori menjadikan lorong paling kanan tempat mereka bersantai sehingga berjam lamanya tanpa mempedulikan puluhan kenderaan di belakang yang terpaksa mengekori hingga menjadikan pemanduan di lebuh raya umpama jalan kampung yang bergerak perlahan dan kadang-kala jammed pula.

Hairan, pelik dan ajaib pemandu kenderaan komersial ini seperti kebal daripada tindakan kerana kalau pemandu biasa tentu sudah disenaraihitamkan atas pelbagai kesalahan yang dilakukan. Malah amat jarang kita melihat kenderaan terbabit ditahan oleh pihak berkuasa berbanding pengguna biasa sehingga menimbulkan persepsi negatif seolah-olah ada jaringan kerjasama dua hala antara mereka demi kepentingan komersial dan peribadi.

Para pemandu generasi muda pula lumrah memandu di lorong ikut suka dan tidak akan berubah arah meskipun kita memberikan isyarat untuk memotong kenderaan mereka. Lebih menyakitkan hati dengan memegang telefon, merokok atau sambil makan dan bergurau senda seolah-olah jalan raya milik mereka. Mereka ini tidak faham langsung prosedur penggunaan lorong di lebuh raya kerana tidak termasuk di dalam kurikulum sekolah memandu sewaktu mengambil lesen dahulu.

Tentunya sikap ini mengundang rasa marah dan tidak selesa kepada orang lain. Lebih buruk lagi ia boleh menimbulkan pergaduhan dan kadang-kala mengakibatkan kemalangan apabila masing-masing tidak mahu mengalah.

Justeru dalam pelaksanaan proses penambahbaikan, soal pencegahan dan pemulihan oleh pihak berwajib juga perlu diberi perhatian. Sesuatu yang amat serius perlu dilakukan terhadap sistem penyampaian sedia ada kerana ternyata telah gagal.

Kalau hari-hari pengguna terpaksa menadah air, menunggu bekalan atau terpaksa berikhtiar membeli air botol untuk kegunaan domestik maka telah tiba masanya mereka bertindak supaya pihak pembekal dan berwajib beroleh pengajaran berguna bagi memperbaiki perkhidmatan.

Adalah tidak keterlaluan jika para pengguna mewujudkan tribunal bagi menuntut hak mereka dan meminta pihak pembekal membayar semula sekurang-kurangnya rebat dan gantirugi kesusahan yang terpaksa ditanggung selama catuan air dilaksanakan.

Ini kerana sewaktu senang, pembekal tidak pernah mahu berkongsi kesenangan mereka dengan pengguna.

Untuk kes kemalangan jalan raya juga tidak boleh dipandang ringan. Agensi pelaksana seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), polis trafik, Lembaga Lebuh Raya, SPAD dan Majlis Keselamatan Jalan Raya serta Jabatan Kerja Raya perlu dilihat mampu berinteraksi dengan satu strategi yang lebih ampuh seperti Strategi Lautan Biru Kebangsaan agar permasahan dapat diselesaikan secara menyeluruh dan tidak hanya bertumpu kepada satu isu pada satu masa sahaja.

Mungkin pengguna boleh meminta pihak berkaitan memansuhkan cukai jalan dan menurunkan tol, premium insurans dan sebagainya bagi memastikan kepentingan mereka benar-benar dijaga dengan penuh dedikasi dan komited.

Tragedi di atas sebenarnya lebih terkesan kepada para pengguna. Mungkin pembuat dasar dan pemilik syarikat pembekal tidak akan acuh dan peduli sekiranya para pengguna tidak bangun menuntut hak mereka.

Adalah diharapkan agar semua yang terlibat mengambil iktibar dan mula bergerak memperbaiki apa sahaja yang perlu bagi memastikan kejadian sama tidak berulang lagi. Ini kerana semua yang berlaku bukan sahaja merugikan negara dari segi ekonomi tetapi memberikan petunjuk dan gambaran buruk kepada masyarakat luar negara mengenai kekurangan perhatian kita terhadap soal kepenggunaan yang saban masa selalu menjadi mangsa keadaan.

Masyarakat pengguna ingin bukti bahawa mereka didahulukan dan semua perkhidmatan mestilah ditransformasi penambahbaikannya. Sekiranya sistem sedia ada tidak berfungsi, tukar sahaja yang baru, kiranya jentera tidak baik cari yang baru. Kena tukar sebelum terlambat takut nanti umpama dendangan lagu Shidee "sayang semuanya, sudah terlambat".


DR. AHMAD ZAKI ISMAIL ialah Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...