Saturday, April 13, 2013

716) INFO PENGGUNA : KERAJAAN & PENGGUNA



Headline: Kerajaan & Pengguna
BERITA HARIAN ,Apr 9, 2013


KESUNGGUHAN dan komitmen Malaysia terhadap pengukuhan perlindungan dan kebajikan pengguna dan di rantau ASEAN telah mendapat perhatian di setiap negara ASEAN.

Sekaligus menjadikan Malaysia telah terpilih untuk menjadi tuan rumah penganjuran program seminar perlindungan pengguna yang bertujuan untuk memberi latihan dan berkongsi maklumat serta pengalaman mengenai isu perlindungan pengguna dikalangan agensi perlindungan pengguna dari negara-negara ASEAN yang telah diadakan pada 23 hingga 24 September 2010 di Hotel JW Marriot, Kuala Lumpur.

Seminar ini telah berjaya menarik penyertaan seramai 50 peserta yang terdiri daripada ahli negara ASEAN, pegawai kerajaan Malaysia dan wakil daripada badan bukan kerajaan (NGO) kepenggunaan.

Seminar ini merangkumi bidang-bidang seperti pengiklanan, penipuan pengguna, perdagangan elektronik, keselamatan data dan maklumat peribadi, kredit pengguna, aduan pengguna dan pendidikan serta kesedaran pengguna.

Seminar ini merupakan salah satu sumbangan dalam mencapai hasrat kerajaan kearah pewujudan yang mantap, berdaya saing dan prihatin terhadap kebajikan dan kesejahteraan pengguna secara keseluruhannya.

Seiring dengan itu kerajaan Malaysia di bawah kementeriannya, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) berusaha keras melaksanakan program-program pendidikan pengguna menjalinkan kerjasama yang erat dengan persatuan / pertubuhan pengguna seperti Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM), Persatuan Ekonomi Pengguna dan Keluarga Malaysia (MACFEA), Persatuan Keselamatan Pengguna Kuala Lumpur (PKPKL) dan persatuan-persatuan pengguna seluruh negeri.

Segala usaha ini bertujuan untuk memberikan ilmu kepenggunaan kepada masyarakat seluruhnya agar bersikap peka melangkah lebih proaktif mencari dan mengekang mana-mana pihak yang cuba merancang untuk menggugat hak-hak tersebut.

Oleh kerana itu sebagai pengguna, kita wajib sedar akan hak-hak kita dan melaksanakan tanggungjawab kita untuk menjaganya.

Hak mendapatkan keperluan asas, keselamatan, maklumat, membuat pilihan, menyuarakan pandangan, mendapatkan alam sekitar yang selamat dan sihat, mendapat ganti rugi, pendidikan kepenggunaan dan aspek-aspek yang berkaitan dengannya.

Akta Perlindungan Pengguna 1999 mendefinasikan pengguna sebagaimana seperti yang berikut:-

a. Memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan daripada jenis yang pada lazimnya diperolehi bagi maksud, kegunaan atau penggunaan diri, rumah tangga atau isi rumah dan

b. tidak memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan itu, atau mengemukan dirinya sebagai memperoleh atau menggunakan barang atau perkhidmatan itu, terutama bagi maksud:-

(i) membekalkannya semula secara perdangangan; atau

(ii) menggunakannya dalam perjalanan suatu proses pengilangan; atau

(iii) dalam hal barang, membaiki atau mengolah, secara perdangangan, barang lain atau lekapan pada tanah;

Definasi yang diberikan itu menepati kesemua hak pengguna yang telah diperincikan sepertimana yang tersebut diatas oleh mendiang Presiden Amerika Syarikat, John F.Kennedy dan Pertubuhan Pengguna Sedunia (Internasional Organization Of Comsumer Unions - IOCU) masing-masing pada tahun 1962 dan 1985.

Demi untuk mempertingkatkan keberkesanan penguatkuasaan undang-undang melalui kerjasama dan sokongan orang ramai, jalinan yang baik antara Kerajaan dengan rakyat perlu dimantapkan dalam usaha membantu melindungi pengguna sekaligus memberi semangat dan nafas baru mewujudkan komuniti masyarakat yang bertanggungjawab, bijak, peka, komited, proaktif dan berinformasi terhadap keseluruhan isu kepenggunaan.

Selain merangka dan melaksanakan aktiviti dan program kepenggunaan bersesuaian dengan peranan masyarakat setempat disamping memberi kefahaman berhubung saluran aduan pengguna kepada KPDNKK dan kementerian / Agensi berkaitan, kerajaan berharap ilmu kepenggunaan yang diberikan dapat dimanafaatkan secara maksimum oleh rakyat sebagai pengguna.

- Terbitan Persatuan Keselamatan Pengguna Kuala Lumpur (PKPKL); PKPKL@hotmail.com

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...