Saturday, April 13, 2013

713) ARTIKEL PILIHAN : BESEDERHANA DALAM HIDUP



Wasatiyah berasal daripada perkataan Arab iaitu wasat yang bererti tengah ataupun pertengahan. Boleh juga ditakrifkan sederhana atau kesederhanaan.

Wasatiyah dalam kehidupan merujuk konsep kehidupan yang mengamalkan kesederhanaan iaitu tidak keterlaluan.

Bagi umat Islam, konsep kesederhanaan ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW yang dapat dilihat melalui setiap aspek. Contohnya dalam perbelanjaan, baginda menasihatkan umatnya berbelanja secara sederhana, tidak terlalu berlebihan dan tidak pula terlalu sedikit.

Hakikat ini ada dijelaskan dalam al-Quran yang bermaksud: "Dan janganlah engkau jadikan tanganmu terbelenggu di lehermu dan janganlah pula engkau menghulurkan dengan sehabis-habisnya, akibatnya akan tinggallah engkau dengan keadaan yang tercela dan menyesal." (Surah al-Isra, ayat 29)

Orang yang mengamalkan peraturan ini akan mendapat pujian daripada Allah seperti dijelaskan dalam ayat 67 surah al-Furqan, maksudnya: "Dan mereka yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut dan perbelanjaan mereka adalah betul sederhana."

Baginda juga mengajar umatnya mengenai kesederhanaan ketika makan, berpakaian dan dalam beribadat kepada Allah.

Diceritakan seorang sahabat, Abdullah bin Umar al-As pernah bercadang untuk melakukan ibadat pada setiap waktu, berpuasa pada siang hari dan membaca seluruh isi al-Quran pada malamnya.

Bapanya mengahwinkannya dengan seorang wanita muda. Kemudian, bapanya bertanya pada menantunya mengenai anaknya itu, lalu menantunya menjawab: "Dia adalah seorang yang sangat warak dan tidak pernah tidur dengannya pada waktu malam serta tidak pernah mengadakan hubungan dengan sesiapa pun."

Mendengar jawapan itu, bapanya sangat marah kepada Abdullah dan mengatakan kepadanya yang dia mengahwinkannya dengan seorang wanita sangat baik, tetapi dia pula meletakkan isterinya itu dalam kegelisahan sepanjang waktu.

Namun, kerana terlalu asyik mengabdikan diri kepada Allah, dia tidak mempedulikan hal itu. Bapanya mengadukan hal itu kepada Rasulullah SAW yang kemudian bersabda kepadanya:

"Aku mendengar kamu berpuasa pada siang hari dan bersolat pada sepanjang malam." Dijawab Abdullah bahawa khabar itu benar. Kemudian Rasulullah bersabda lagi: "Janganlah buat begitu, tetapi sebagai gantinya berpuasalah kadang-kadang dan makanlah kadang-kadang, solat dan tidurlah pada waktu malam kerana badan kamu mempunyai hak ke atas kamu, matamu mempunyai hak ke atas kamu, kurang tidur akan melemahkan mereka manakala isteri, anak-anak dan saudara-maramu juga mempunyai hak ke atas kamu."

Keadaan yang sama juga diceritakan Bukhari. Sesetengah sahabat Nabi SAW memutuskan untuk beribadat kepada Allah sepenuhnya. Seorang mengatakan bahawa dia akan bersolat sepanjang malam, seorang lain mengatakan dia akan berpuasa tanpa henti manakala orang ketiga mengatakan dia tidak akan berkahwin seumur hidup dan tidak akan berhubung dengan perempuan.

Rasulullah SAW mengetahui hasrat mereka lalu bersabda maksudnya: "Aku bersumpah dengan nama Allah bahawa aku takut kepada Allah dan aku menyedari tanggungjawabku kepada-Nya melebihi tanggungjawab kamu tetapi begini caraku. Kadang-kadang aku berpuasa dan kadang-kadang tidak. Aku bersolat dan tidur pada waktu malam juga aku berkahwin. Sesiapa yang tidak mengikut caraku bukanlah daripada golonganku."

Anas meriwayatkan sabda Rasulullah yang bermaksud: "Jangan menzalimi diri sendiri, ada umat-umat tertentu yang menzalimi diri sendiri lalu Allah menghukum mereka. Engkau dapat melihat kesan-kesan gereja dan biara mereka."

Nabi Muhammad SAW tidak suka orang melakukan solat terus menerus serta memencilkan diri, tidak bergaul dengan orang ramai dan menolak kemewahan hidup yang biasa.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...