Friday, April 18, 2014

1862) 18/4/2014 Gula adalah PEMBUNUH SECARA DIAM



Gula adalah pembunuh

Pendekatan rakyat kepada kesedaran tentang kepentingan amalan budaya sihat ini semakin meningkat. Terlalu banyak kempen kesedaran ini dilakukan oleh pihak kerajaan dan juga badan bukan kerajaan untuk menyedarkan rakyat Malaysia tentang kesihatan.
Akan tetapi, rakyat Malaysia hanya tahu mendengar tapi tidak tahu cara mengatasinya. Sebagai contoh yang mampu kita katakan disini adalah kempen kesedaran makanan. Didalam ceramah itu, diberi tahu tentang bahayanya makanan seperti meggi, makanan ringan dan lain-lain lagi. Akan tetapi mereka (penceramah) tidak menceritakan tentang cara untuk menggantikan pemakanan ini.
Topik pertama kita adalah gula. Gula ini boleh menjadi racun yang mampu membunuh seseorang itu secara diam. Mengapa kita kata gula itu pembunuh? Mari kita lihat senarai penyakit yang boleh dikaitkan dengan pengambila gula yang berlebihan.

1)melemahkan system imunisasi
2) kerosakan kepada buah pinggang
3) menyebabkan kanser
4)meningkatkan paras  gukosa dalam darah dengan cepat

5)  Meningkatkan risiko penyakit jantung koronari.
6) Merosakkan gigi.
7) Punca utama obesiti.
8 tekanan darah tinggi atau diabetes (kencing manis)



Kita dapat lihat terlalu banyak penyakit yang boleh dikaitkan dengan pengambilan gula. Bukan ingin kata pengambilan gula ini memudaratkan namun cara pengambilan gula yang berlebihan didalam badan itu yang akan membawa penyakit pada masa hadapan kelak.
Penyakit-penyakit yang dapat disenaraikan itu adalah sebahagian penyakit yang sering dihidapi oleh rakyat Malaysia. Begitu bahayanya pengambilan gula yang berlebihan ini pada masyarakat kita pada zaman sekarang. Terdapat informasi yang mengatakan bahawa penyakit yang terbanyak disenaraikan didalam Malaysia adalah obesiti.
Apakah itu obesiti.?
Secara amnya, obesiti merupakan pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Obesiti kini dianggap sebagai satu penyakit dan terjadi apabila tisu-tisu lemak menjadi keterlaluan. Lebih teruk lagi, obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Selain daripada mengehadkan kegiatan fizikal dan sosial, jangka hayat penghidapnya juga semakin pendek.Siapakah yang tergolong dalam obesiti? Orang dewasa? Remaja? Kanak-kanak? Obesiti tidak mengira bangsa, jantina, mahupun umur seseorang. Antara-antara karakteristik masalah obesisiti pada seseorang adalah berat badan sekurang-kurangnya dua kali lebih berat berbanding ukuran ideal.

Terdapat banyak cara yang mampu kita lakukan untuk menurunkan berat badan. Kita sebenarnya tidak sedar bahawa dengan perkara kecil pun mampu mengubah kehidupan anda.  
Jika kita memesan air di kedai makan, kita hendaklah memesan air tersebut dikurangkan penggunaan gula ataupun susu. Dengan melakukan perkara tersebut, secara tidak langsungnya kita telah mengurangkan pengambilan gula atau susu. Bagi penggemar minuman manis, maka ini adalah salah satu cara bagi mereka mengurangkan pengambilan gula. Cuba bayangkan jika kita duduk di kedai minum bersama kawan-kawan, berapa lamakah dan berapa banyak minuman yang kita minum mengandungi gula atau susu. Disitu kita dapat melihat bahawa masyarakat Malaysia tidak mengendahkan apa yang diminum oleh mereka.

Satu lagi cara yang sering kita dengar namun agak sukar untuk kita lakukan adalah melebihkan munum air kosong dari minuman air yang mengandungi gula atau susu. Harga untuk segelas air suam adalah lebih murah jika dibandingkan dengan air yang mempunyai perisa seperti coca cola, teh tarik dan lain lagi. Akan tetapi agak sukar untuk kita lihat masyarakat Malaysia ini mengambil air kosong jika mereka bersembang dikedai minum.
Selain dari minuman, cara pemakanan kita juga perlu dijaga. Makanan yang disediakan di kedai makan kadang-kala mempunyai perisa tambahan yang membuat ia sangat sedap. Tetapi, sedarkah anda akan apa yang diletakkan didalam makanan itu sehingga ia begitu sedap untuk dimakan?. Didalam makanan juga mengandungi kandungan gula. Malah bukan sekadar gila, Ajinomoto atau monosodium glutamate (MSG) juga diletakkan kedalam makanan. MSG adalah satu bahan yang digunakan untuk menggantikan ‘broth’ atau ‘stock’ dengan perisa sintetik seperti monosodium glutamate (MSG) ini. Penggunaan MSG ini juga bahaya pada diri kita sendiri. Bedasarkan salah satu sesawang kesihatan dari kerajaan mengatakan “MSG boleh menyebabkan masalah neurologi atau saraf dan penambahan berat badan. Terdapat beberapa kajian telah membuktikan MSG boleh menaikkan berat badan. Kajian telah dibuat ke atas tikus yang diberi makan MSG menjadi obes dan  ada yang menjadi buta. Salah satu cara saintis meningkatkan obesiti dalam makmal kajian haiwan ialah dengan memberi haiwan makan MSG.Ini telah membuktikan bahawa bahayanya MSG ini kepada tubuh badan manusia.
Kelekaan manusia mencari makanan yang sedap, enak dan pelbagai lagi sehingga mereka lupa akan khasiat buah-buahan. Sedarkah anda bahawa manisan didalam buah-buahan mampu mengenyangkan kita? Tetapi kita tetap ingin mencari manisan yang dibuat oleh manusia. ALLAH telah mencipta buah yang manis dan tidak dapat mendatangkan penyakit pada kita. Maka perbanyakanlah makan buah-buahan.

Pengambilan makanan bergula pada waktu malam adalah sangat bahaya. Ini kerana pengambilan makanan yang bergula pada waktu malam akan mengakibatkan tenaga yang berlebihan kerana pada waktu itu kita sudah tidak memerluka tenaga yang banyak.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...