5488) MEMBERI ERTI PADA BUY MUSLIM FIRST - SINAR HARIAN - 13/11/2019
BARU-BARU ini, sementara menunggu Zuhur, saya berbincang dengan beberapa rakan sekerja mengenai isu-isu keusahawanan Melayu.
Banyak masalah yang klise disebut sebagai antara sebab mengapa usahawan Melayu sukar meningkat maju. Alasan yang klise ialah pihak pemerintah tidak jalankan peranan mereka secekap dan secepatnya.
Soal bantuan, skim dan peluang diperkatakan. Hal-hal seperti modal, kecekapan mencium peluang, pengetahuan pemasaran, malah kecekapan kutipan daripada si pemiutang turut dibicarakan.
Bagaimanapun, kita sudah nampak kesungguhan sesetengah para usahawan Melayu untuk bergerak sendiri tanpa pergantungan total kepada pihak pemerintah. Ini adalah sekumpulan generasi baharu usahawan. Ramai yang sudah menjadi jutawan.
Kita mula merasai akan kehadiran mereka. Lazimnya juga golongan itu memberi tajaan pada setiap majlis yang pihak surau adakan. Bil-bil api dan air selalunya sudah mereka bayarkan secara senyap-senyap. Ramai dalam kalangan mereka yang menaja ahli qariah untuk menunaikan umrah, memberi sedekah kepada anak yatim, sekolah tahfiz malah mendirikan masjid.
Bagaimanapun, seandainya kita lihat secara makro, alangkah eloknya jika limpahan rezeki yang mereka peroleh itu dihimpun dalam sebuah dana yang diuruskan oleh sebuah badan amanah ekonomi.
Jika ada 100 orang jutawan Melayu yang mempunyai wang yang banyak ini mencurahkan pendapatan yang berlebihan bagi memajukan ekonomi orang Melayu, lebih ramai orang Melayu akan memperoleh manfaat daripadanya.
Kita masih bergegar dengan kempen Buy Muslim First (BMF). Ia merupakan gelombang yang membangkitkan semangat umat Melayu. Dalam media sosial, sokongan terhadap kempen itu begitu memberangsangkan. Namun, jika kita bertanya kepada diri kita sendiri, setakat manakah kita benar-benar cuba untuk menjadikan BMF itu suatu amalan yang mudah dilaksanakan?
Pada hari ini, apabila kita berniat untuk memilih sebuah produk Muslim, kita menghadapi kesukaran mencari kedudukannya di antara rak-rak di pasar raya. Jika kita menjumpainya pun, apakah kita teruja dengan jenamanya? Barangkali jika ia jenama yang popular, mungkin kita mudah memilihnya. Bagaimana jika kita mahu mencari sebuah jenama baharu untuk dicuba? Mungkin di situlah sendunya.
Saudara Azarul Hakim Ibrahim yang merupakan Ketua Pegawai Operasi Hayib.com, marketplace siber berkata, bagi setiap kategori produk, pasti ada dua atau tiga produk Muslim. Misalnya, bagi minuman coklat popular, terdapat sekurang-kurangnya tiga produk Muslim. Begitu juga dengan lain-lain kategori produk.
Soalnya, bagaimanakah seseorang pengguna Muslim hendak mempraktikkan BMF jika dia belum jumpa produk itu? Jika bertemu pun, apakah dia berani mencubanya?
Tingkah laku pengguna adalah proses membuat keputusan secara peribadi. Tidak ada sesiapa pun yang boleh mempengaruhinya untuk memilih sesebuah produk. Soalan di point of sales itu, apakah jenama yang telah bersarang di fikirannya? Di sinilah kelemahan produk Muslim. Banyak produk kita yang bagus, setanding malah lebih baik kualitinya. Tetapi ia tewas untuk bertakhta di minda pengguna.
Bagaimana pula jika jenama produk itu sentiasa bermain di fikiran pengguna hasil daripada kempen dan promosi besar-besaran pengeluarnya? Di aspek itulah kita perlu tingkatkan. Ramai pengeluar, meskipun menjual barangan yang laris tidak mempunyai modal untuk meningkatkan pengeluarannya ke tahap nasional.
Misalnya, serbuk kari yang terbaik hanya laris di Kangar, Sungai Petani dan Gerik. Susu kambing kurma yang berkhasiat hanya terkenal di Batu Pahat, Segamat dan Jasin. Mereka hanya terkenal di kawasan lokal. Modal untuk pemasaran melalui pengiklanan, itulah yang menjadi kekangan mereka.
Golongan itu ramai yang kaya raya. Tapi kaya raya untuk diri dan keluarga semata-mata. Namun, mereka sudah separuh jalan untuk menjadi jutawan. Mereka inilah yang perlu dibantu oleh 100 jutawan-jutawan Melayu yang rajin menderma itu. Beri mereka dana. Beri usahawan-usahawan yang belum jadi jutawan ini kecekapan untuk bermain di padang niaga yang lebih luas.
Oleh kerana mereka sudah separuh jalan menuju ke jalan kekayaan, mereka perlu dibantu secara ekspres. Kita perlu ada dana besar yang disertai bukan oleh golongan jutawan sahaja, tetapi oleh sesiapa sahaja yang menyokong BMF. Mungkin dana besar itu boleh diwujudkan dalam bentuk koperasi.
“Kita dah ada KoPPIM, Koperasi Pembangunan Pengguna Islam Malaysia yang diaktifkan kerana BMF!” kata rakan perbincangan saya, Coach Fadzil Hashim, Pendekar Ekonomi Melayu sebelum mengajak kami semua untuk ke surau.
Artikel oleh: Sinar Harian
MEMBERI ERTI PADA BUY MUSLIM FIRST
https://www.sinarharian.com.my/article/56941/KOLUMNIS/Memberi-erti-pada-Buy-Muslim-First
ARKIB ARTIKEL
-
▼
2019
(851)
-
▼
November
(104)
- 5550) AKTIVITI | MAJLIS KONVOKESYEN AKADEMI DIYANA...
- 5549) AKTIVITI | KARNIVAL GAYA HIDUP SIHAT & KARNI...
- 5548) EKSKLUSIF: PENGGUNA MUSLIM DAN JIHAD EKONOMI...
- 5547) PEMBUKAAN RASMI PASARAYA ANGKASA HALAL HUB P...
- 5546) TOQQI KERAH AHLI MENYERTAI KL CHARITY RUN -...
- 5545) KERAJAAN TAK KUAT, RAKYAT PERLU GESA TANGANI...
- 5544) GILA! BAKAR KEDAI SENDIRI, TAKUTKAN AHLONG -...
- 5543) AKTIVITI | MESYUARAT BERSAMA PENGARAH SKM WI...
- 5542) PELAJAR IPT DIUGUT BUNUH! - TV.PPIM - 28/11/...
- 5541) AKTIVITI | PROGRAM KOLABORATIF RINTIS 2019 '...
- 5540) HINA JALUR GEMILANG - TVPPIM - 27/11/2019
- 5539) HINAAN JALUR GEMILANG MAKIN MENJADI-JADI - P...
- 5538) TINDAKAN TEGAS PERLU DIKENAKAN KEPADA SESIAP...
- 5537) ADAKAH MALAYSIA TIDAK MEMPUNYAI UNDANG-UNDAN...
- 5536) AKTIVITI | SESI TEMUBUAL TOQQI BERSAMA WARTA...
- 5535) GUBAL AKTA KHAS LARANGAN MINUM ARAK SECARA T...
- 5534) SPECIFIC LAW NEEDED TO BAN ALCOHOL DRINKING ...
- 5533) STREAMING RADIO BMF.FM BERSAMA PENGERUSI KL ...
- 5532) HASANI GROUP MONEY CHANGERS & BOOK STORE - T...
- 5531) AKTA KHAS LARANG MINUM ARAK SECARA TERBUKA P...
- 5530) DULU BENDERA TERBALIK, SEKARANG BERBUCU LIMA...
- 5529) PERSATUAN PENGGUNA GESA WUJUDKAN AKTA LARANG...
- 5528) SCAM CHINA: TANGKAP SAMPAI DAPAT, PERIKSA TR...
- 5527) GUBAL AKTA KHAS LARANGAN MINUM ARAK SECARA T...
- 5526) 'WUJUDKAN AKTA LARANGN MINUM ARAK SECARA TER...
- 5525) AKTA KHAS LARANG MINUM ARAK SECARA TERBUKA P...
- 5524) AKTA KHAS LARANG MINUM ARAK SECARA TERBUKA P...
- 5523) AKTIVITI | KUNJUNGAN HORMAT KE PEJABAT PENGA...
- 5522) AKTA KHAS LARANG MINUM ARAK SECARA TERBUKA P...
- 5521) ORANG MELAYU DIHINA MELAMPAUI BATAS – PPIM -...
- 5520) PENGUATKUASAAN LEMAH DORONG JENAYAH KOMERSIA...
- 5519) 60 USAHAWAN IKS DITEMUBUAL BMF.FM - TVPPIM -...
- 5518) USAHAWAN MURUKU MAK ANJANG DI LESONG MART - ...
- 5517) TOQQI LANCAR LESONG MART - TVPPIM - 23/11/2019
- 5516) AKTIVITI | PERASMIAN MAJLIS MENANDATANGANI M...
- 5515) STREAMING BMF.FM USAHAWAN PPIM DALAM PROGRAM...
- 5514) NASI LEMAK KOPI O, KUNJUNG HORMAT AHLI DEWAN...
- 5513) AKTIVITI | SESI NASI LEMAK KOPI O' BERSAMA T...
- 5512) APABILA ROKOK MENJADI LARANGAN - SINAR HARIA...
- 5511) AKTIVITI | JEMPUTAN SEBAGAI AHLI PANEL DALAM...
- 5510) YAYASAN HASANI ANJUR KL CHARITY RUN 2019 - T...
- 5509) AKTIVITI | OPS BERSEPADU JPJ KUALA LUMPUR - ...
- 5508) KEJAM! BELUM SEMPAT PPIM RUNDING AHLONG BAKA...
- 5507) AKTIVITI | MESYUARAT JAWATANKUASA PENGIKLANA...
- 5506) TPM LANCAR BANTUAN METRO PRIHATIN BERSAMA HU...
- 5506) NGO TERIMA DANA TUNAI PERLU TELUS, BERINTEGR...
- 5505) MYHALAL EDISI 18 NOV 19 - TV JAKIM - 18/11/2019
- 5504) AKTIVITI | JEMPUTAN SEBAGAI AHLI PANEL DALAM...
- 5503) AKTIVITI | MAJLIS PELANCARAN BANTUAN METRO P...
- 5502) JANGAN JADIKAN TAHFIZ PUSAT PEMULIHAN AKHLAK...
- 5501) JANGAN JADIKAN TAHFIZ PUSAT PEMULIHAN AKHLAK...
- 5500) TAHFIZ INSTITUTION NOT A PLACE TO HOUSE TROU...
- 5499) JANGAN JADIKAN TAHFIZ PUSAT PEMULIHAN AKHLAK...
- 5498) TAHFIZ INSTITUTION NOT A PLACE TO HOUSE TROU...
- 5497) “MATI DULU BARU AMBIL TINDAKAN..” - TV.PPIM ...
- 5496) JANGAN JADIKAN TAHFIZ PUSAT PEMULIHAN AKHLAK...
- 5495) TAHFIZ INSTITUTION NOT A PLACE TO HOUSE TROU...
- 5494) AKTIVITI | LAWATAN KE SYARIKAT MAXXIMA RESOU...
- 5493) AKTIVITI | MAJLIS SAMBUTAN MAULIDUR RASUL SA...
- 5492) AKTIVITI | PERJUMPAAN DENGAN PENGARAH AADK K...
- 5491) PANTAU KEGIATAN ANAK ELAK TERJEBAK BASIKAL L...
- 5490) AKTIF SEKRETARIAT KHAS JALANKAN KEMPEN CEGAH...
- 5489) PPIM AKTIFKAN SEKRETARIAT CEGAH JUDI - HARIA...
- 5488) MEMBERI ERTI PADA BUY MUSLIM FIRST - SINAR H...
- 5487) ADA PIHAK BAYAR PIHAK BERKUASA TUTUP MULUT K...
- 5486) TURUN HARGA MINYAK TANGGUNGJAWAB SIAPA? - BE...
- 5485) AKTIVITI | SIMPOSIUM PERSAINGAN SETARA DAN K...
- 5484) TEMUBUAL PRESIDEN PRESMA DATO JAWAHAR ALI - ...
- 5483) AKTIVITI | LAWATAN KE MALAKAT MALL, CYBERJAY...
- 5482) PERKESO LANCAR PROGRAM BANTU B40 - BERITA HA...
- 5481) MYSYNERGY ASSISTS THOSE WHO LOSE INCOME - NE...
- 5480) SOCSO LAUNCHES SYNERGY PLAN - THE STAR - 11/...
- 5479) SHOPPERS WARNED OF 11.11 SCAMS - THE STAR - ...
- 5478) ANAK DURJANA, PAKSA IBU PINJAM AHLONG - TV.P...
- 5477)AKTIVITI | MAJLIS PERASMIAN PROGRAM SINERGI S...
- 5476) AKTIVITI | KUNJUNGAN HORMAT KE ATAS TIMBALAN...
- 5475) MENINGKATKAN PENDAPATAN, MENGURANGKAN KEMISK...
- 5474) PERKESO WUJUD JARINGAN LANDASAN SELARAS BANT...
- 5473) TERKINI : BEKAS GRADUAN KUIN “MENYESAL DAN M...
- 5472) MALAYSIA PRESTIGIOUS INDUSTRY AWARDS 2019 - ...
- 5471) DATO NADZIM ANUGERAH MPIA 2019 - TVPPIM - 08...
- 5470) AKTIVITI | MAJLIS ANUGERAH INDUSTRI BERPREST...
- 5469) PROGRAM LIVE BMF.FM BERSAMA DATO NADZIM DAN ...
- 5468) MANGSA KELDAI AKAUN, HUKUMAN KERAS TIDAK WAJ...
- 5467) AKTIVITI | SEMINAR KESEDARAN PERANTI PERUBAT...
- 5466) SIARAN BMF.FM DI KILANG RARA FOOD INDUSTRY R...
- 5465) BASIKAL LAJAK: PARENTS MUST ENSURE THEIR CHI...
- 5464) BASIKAL LAJAK: PARENTS MUST ENSURE THEIR CHI...
- 5463) EAT HEALTHY BY MR SHUAIB BIN ABDULLAH - IAMB...
- 5462) AKTIVITI | PROGRAM DEMONSTRASI MAKANAN SIHAT...
- 5461) AKTIVITI | JEMPUTAN SEBAGAI PENCERAMAH UNDAN...
- 5460) BASIKAL LAJAK: IBU BAPA PERLU TENTUKAN ANAK-...
- 5459) BASIKAL LAJAK: IBU BAPA PERLU TENTUKAN ANAK-...
- 5458) AKTIVITI | MALAYSIA'S HALAL INCLUSION ROUNDT...
- 5457) OPERATOR HARAM DALANGI BANTAHAN - SINAR HARI...
- 5456) AKTIVITI | SESI LUNCHEON PROGRAM SINERGI SOS...
- 5455) AKTIVITI | SESI PERBINCANGAN BERSAMA KETUA E...
- 5454) BANJIR LUMPUR: PENDUDUK MAHU KERAJAAN SELANG...
- 5453) TEMUBUAL BMF.FM ULANG TAHUN GISB HOLDINGS SD...
- 5452) AKTIVITI | PERASMIAN MAJLIS PENUTUPAN KURSUS...
No comments:
Post a Comment