Wednesday, December 24, 2014

2272) METRO AHAD - 21/12/2014 - PPIM Kesal Kedai Buku Pamer Al-Quran Di Lantai


Kuala Lumpur: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) kesal dengan tindakan sebuah kedai buku yang meletak dan mempamer al-Quran di lantai.

Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata, pihaknya menerima aduan mengenai perkara itu kelmarin dan siasatan awal mendapati al-Quran berkenaan diletakkan di bawah disusun meninggi di sebuah kedai buku terkenal.

Katanya, perkara itu tidak sepatutnya berlaku dan pemilik kedai berkenaan sepatutnya lebih sensitif kerana ia adalah rujukan tertinggi di dalam Islam.

“Sepatutnya ia tidak diletakkan di bawah kerana orang Islam sendiri menjunjung al-Quran dan diletakkan di tempat yang sepatutnya, bukan di lantai.

“PPIM meminta penjelasan pemilik kedai dan akan merujuk kes ini kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk tindakan lanjut,” katanya kepada Metro Ahad.

Nadzim berkata, tindakan seperti itu seolah-olah mempersenda umat Islam dan satu lagi cubaan menggugat sensitiviti agama seperti yang dilakukan pihak tertentu sebelum ini.

“Kita pernah ada jualan arak pada bufet Ramadan, kita pernah ada kes berhala pada botol minuman berlogo halal dan kini al-Quran diletak di lantai seperti di kaki manusia.

“PPIM memandang serius perkara ini dan berharap tindakan tegas diambil agar tidak lagi berlaku pada masa depan,” katanya.


No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...