Tuesday, June 28, 2011

[sim] BINCANG : Sikap & budaya orang kita

Salam...
Saya nak mencelah...
Saya bekerja di syarikat forwarding/logistic di sekitar B.Sunway.  Melayu disana hanya 2 org sahaja. Saya (Acct.Asisstant) & sorang lagi... Manager, Transport Dept.
Sebelum ni saya bekerja sebagai kerani di syarikat Melayu.  Saya kerja agak slow motion gak la... Bila tukar di tempat kerja baru ni... memang saya respek giler budaya kerja org Cina nih!!! Diorang memang kerja laju... Antara lain attitude mereka yang telah menjadi attitude saya ialah :-

1) more work, less talk
2) good in handling telephone call
3) good in customer services & enquiry
4) fast/efficient, no last minute work
5) during office hour, is time paid for work... not chatting...bla...bla... direct selling... bla..bla... (chatting on lunch time only)
6) Sikap diorang memang annoying, tapi bab kerja...semua settle... xder putar belit!!
7) able to handle pressures... no pint point to someone else, discuss together & project any unconvinient situation...
8) direct to the point... no pusing sana, pusing sini, matlamat mudah difahami & cepat dicapai.
Banyak lagi sebenarnya.... sampai saya pun x tahu nak list kan!!!
Tapi yang menjadi ke respek an saya ialah tentang customer service mereka....Bila client ingin sesuatu on d spot diorang akan settlekan... x macam makcik2 kita kat sektor awam tu!!! annoying!!!!
Saya pernah discuss tentang ni dengan seorang rakan saya yang juga bekerja dengan Cina... dia pun respek budaya kerja org Cina nih!!! Ini attitude positif yang patut org melayu kita amalkan untuk forward to future!!!
Sampaikan kami ada ingin cadangkan..kepada kerajaan, SESIAPA YG NAK BEKERJA SBG GOVT. SERVANT DIWAJIBKAN BERKHIDMAT DI SEKTOR SWASTA DULU... sebagai on job training!!!
Ntahlah.... kepada sesiapa yang kerja ngan org Cina taulah...
p/s : agaknya kalau saya bekerja dikalangan org GOVT. mesti saya adalah seorang pekerja yang terbaik sekali !!!  
kenapalah org melayu kita x mcm org Cina??????
SUMBER :   www.sim.org.my

3 comments:

Homemade by Milla said...

ada benar perkara tuh..:)
sy suka bidang customer service even tak kije ngan cina.
pengalaman bekerja ngan different company mmg boleh dinilai ngan customer service diorg..:)
lau ada urusan ngan gov mmg agak annoying...customer service failed!!

alangtrio said...

Tak salah tiru budaya orang, tapi jangan terlalu generlization. Tapi biasalah Melayu, kalau tak kutuk Melayu siapa lagi.

selalunya budak Melayu, kalau bekerja dgn org sendiri, banyak songel sampai kadang kadang bos sendiri takut nak komplen. Kalau komplen, sampai mak bapak masuk campur. Tapi kalau kerja dengan bangsa lain, dia menikus. Jadi jamganlah salahkan environment tapi salahkan diri sendiri.

Siapa kata bangsa lain bagus dalam handling call. Kebanyakkan service centre yang saya biasa call, masing masing tak mau cakap bahasa Melyu, tapi eksyen cakap dalam bahasa English walaupun tungganmg langang grammar and sentences. Cuba tengok kebanyakkan receptionis adalah Bangsa Melayu sebab pertuturan terang dan jelas.

Dulu memang banyak government office yang teruk customer service, tapi banyak dah berubah. Cuma kadanag kadang pelanggan bila berurusan, attitude masing masing macam mak bapak dia punya pejabat. Demand itu, demand ini. Tapi bila deal dgn private sector, menikus.

Itu sebenarnya sikap orang Melayu. Suka bertuan orang lain asalkan jangan bertuankan bangsa sendiri.

Tak salah kalau kritik untuk membina, tapi jangan nak salahkan orang sahaja.

IdaSahman said...

Salam,

Bukan saya nak mengutuk org Melayu. Tp ade benarnya pd apa yg di postkan disini.Terus terang saya mmg seorg private sector employee.
Bukan shj budaya org Cina yg bagus, malahan org Jepun waima mana2 budaya bangsa maju pun bagus.
Pernah saya berkursus di Jepun satu masa dahulu, Subhanallah..terfikir saya byk ajaran Islam diamalkan. Cuma bezanye diorg bukan org Islam je.
Pd pendapat saya, kita sbg org Melayu masih byk nilai2 yg baik & cantik utk diamalkan.Cumanye kite seakan makin lupa utk amalkan. tgkla berapa byk penagih & berapa % anak melayu.begitu jugak remaja ponteng sekolah,masalah sosial dsb.
Pasal goverment sector tu bg saya honestly mmg byk lg perlu diperbaiki.Contohnye senang je.Call LPKP ade org jwb tak utk aduan kes bas or lori or PTPTN..ish..mcm nak menyumpah je call diorg ni.Tp kalau dibandingkan dulu dgn sekarang mmg dah semakin baik.Tidak dinafikan.
Waslm.

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...