Tuesday, January 11, 2011

INFO SIHAT-KEBURUKAN ANTIOBIOTIK ( HATI-HATI DENGAN AGENDA TERSEMBUNYI YAHUDI)





 

(SUMBER:MAJALAH i-SIHAT EDISI JANUARI 2011)
* sila klik dan zoom untuk membaca artikel ini

14 comments:

Unknown said...

Hampir semua ubat mempunyai kesan sampingan kepada seseorang pesakit. Kadangkala kesan sampingan itu tidak disedari kerana tanda-tandanya hampir sama seperti jangkitan, penyakit alahan, dan sebagainya, ini mungkin disebabkan pengambilan ubat yang berlebihan...

Unknown said...

betul,saya setuju.....penggunaan perubatan moden hendaklah berpada-pada.....jangan terlalu berharap akan perubatan moden,kerana masih terdapat perubatan tradisional yang masih mampu menyembuh penyakit-penyakit yang tertentu....insyaAllah...

hijau said...

aah btl 2..sy sokong dayang..sebenarnya kadang2 ubat tradisional lebih mujarab dri ubat hspital yg byk gunakan dadah...klu ubat tradisional rmuan nye asli tnpa dadah..

Unknown said...

sy kdg2 je dapt sakit tp kalo dpt sakit memg teruk..so ambik jgk antibiotik...tp kdg2 memg ubat2an moden ni berbahaya.banyak drug...

Unknown said...

Al-Quran adalah penawar segala penyakit...

Unknown said...

Allah s.w.t. menurunkan penyakit dan di samping penyakit itu juga disertakan penawarnya.Apabila bertemu dengan kaedah rawatan yg betul dan sesuai serta tepat penawarnya, Insya Allah akan sembuh segala penyakit samada jasmani mahu pun rohani. Terpulang kpd manusia untuk mencari kaedah rawatan yg sesuai dan menggunakan segala isi alam ini untuk menjadikannya penawar bagi penyakit itu.

basyirahsheikh said...

tkut nak makan ubat antibiotik..cz kena makan sampai habis dos..kalo x, tkut nti ada ksan sampingan..

Unknown said...

berhati2 dengan pengambilan antibiotik..

miss said...

antibiotik kene elakan...cara terbaik klu time2 demam minumlaa 100plus..ia lebih baik dari ambik antibiotik

Unknown said...

info ini sgt berguna kepada kita semua...

administrator said...

Ya, sikap berhati-hati adalah penting bagi memastikan kita tidak mendapat kesan sampingan yang akhirnya mendatangkan keburukan pada diri sendiri.

Selain itu, tindakan menyeimbangkan antara perubatan moden dan tradisional juga adalah tindakan yang wajar, mengikut kesesuaian. Ini kerana kaedah dalam perubatahn tradisional memang lebih berkesan bagi sesetengah penyakit.

Namun begitu, kita tidak harus lupa bahawa penipuan juga berlaku dalam perubatan tradisional. Ini kerana berbanding dengan perubatan moden, perubatan tradisional kurang dipantau, menyebabkan ada penjenayah yang mengaku pakar perubatan tradisional sedangkan dia sebenarnya adalah seorang penipu yang mengambil kesempatan atas penyakit yang dialami si pengadu. Berwaspadalan.

Berkaitan dengan isu caj perubatan yang tinggi, pesakit yang dikenakan caj perubatan yang tinggi dan tidak munasabah ketika menerima rawatan di hospital swasta boleh membuat aduan kepada Jawatankuasa Abitri Perubatan Kebangsaan bagi tujuan semakan semula caj berkenaan. (berita penuh dapat dibaca di http://artikelashadizain.blogspot.com/2011/01/buat-aduan-jika-caj-tak-munasabah.html)

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

Unknown said...

org kata mencegah lebih baik daripada mengubat, jd jaga lh kesihatan tubuh badan kita...bkn stakat antibiotik je kita bleh elak tp ubat2 lain pun kita bleh elak.....

administrator said...

Ya, benar, bella. Mencegah lebih baik daripada mengubati.

Falsafah ini dapat kita gunakan bukan sahaja dalam konteks kesihatan, tetapi juga dalam konteks yang lebih menyeluruh, iaitu pembangunan masyarakat secara mampan.

Ini kerana falsafah ini amat banyak sekali manfaatnya, termasuklah dari segi menjimatkan kos pembangunan massa.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

NASI KERABU DELIGHTS said...

izin sy post dlm FB sy..

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...