Thursday, January 20, 2011

ADUAN PILIHAN : PERAYAAN THAIPUSAM DAN HAK PENGGUNA ISLAM

 From: S----------- A--  <s???????????@yahoo.com>
Date: 2011/1/15
Subject: perayaan thaipusam dan hak pengguna islam
To: aduanppim@gmail.com


Perayaan Thaipusam datang lagi.  Tapi kenapa bertumpu di Batu Caves?  Carilah stadium atau kawasan-kawasan luar bandar yang jauh dari kawasan taman-taman perumahan.  Amatlah malang bagi penduduk di Taman Koperasi Polis Taman Batu Caves, Medan Batu Caves yang mengalami kessukaran untuk keluar rumah menjalani kehidupan harian.  Ke sekolah, ke pejabat, malah ke pasar borong apalagi hendak ke masjid Amaaniah yang jaraknya beberapa meter saja dari pusat perayaan di kuil batu caves.  Bukankah pelanggaran hak asasi pengguna telah berlaku pada penduduk-penduduk di sana apabila perhimpunaan besar dibenarkan?.  Saya sendiri pernah mengalami perjalanan ke UIA yang amat sukar beberapa hari menjelang perayaan thaipusam 

Jika dikaji sejarah dari negara asaal hindu sendiri tidak terdapat sebarang perhimpunan ratusan ribu manusia untuk tujuan merayakan thaipusam.  Kenapa perkara ini berlaku di India?  di Batu Caves yang majoriti penduduknya beragama Islam.  Perarakan patung dewa hindu memang telah  menyinggung perasaan orang Islam ditambah pula dengan kesukaran mereka menjalani kehidupan seharian.  Jangan pula satu hari nanti ada pemimpin hindu yang mengatakan dewa ravana pernah bertapa di batu caves, lantas pembesaran kuil boleh dilakukan sewenang-wenang hatta dengan meruntuhkan masjid amaniah, sebagaimana penganut hindu di India meruntuhkan masjid babri. 

Jika peguam bukan Islam berani membantah azan dilaungkan dari masjid, maka siapakaah gerangan peguam Islam yang berani membantah perhimpunan mega thaipusam di batu caves?  Apakah kesukaran dari suara azan yang dilaungkan lima kali sehari untuk tempoh beberapa minit berbanding kesukaran perjalanan dan pengangkutan ketika perayaan thaipusam?

12 comments:

KebunKu Sdn Bhd said...

org mukmin dikawasan kena usaha jalan ptg ptg keliling taman jumpa saudara islam yg lain supaya hidupkan suran masjid kearah 24 Jam baru yg kat Batu Cave akan pergi insyallah

Unknown said...

orang Islam perlu lebih berani utk menegakkan hak kita sbg rakyat, jgn selalu bersikap tak ambil peduli dgn keadaan sekeliling.......

Unknown said...

saya tgk media massa especially wartawan mcm happy sgt dpt bersiaran langsung ketika Thaipusam di raikan...adakah situasi ini dibolehkan atau ia umpama 'bersubahat' dgn kaum ini juga???
~so wierd~

Unknown said...

1 malaysia....

Unknown said...

cmne nk tangani mslh ni ek...perlu ke smpi nk tutup jln...ini lbh mnyshkan orng rmi...

Unknown said...

disebabkan kita hidup dlm kelompk masyrkt yg berbilng kaum, menjadi tanggjwb kita bersama menghormati budaya tradisi setiap kaum yg ad di malysia, tetapi biala sambutn yg disambut itu tidak menganggu ketenteraman org lain,,hakikatnya sikap hormat-menghormati itu perlu disemai dlm dr masing2 supaya dpt melahirkan masyrkt yg penyayang....

Unknown said...

kite perlu hormat menghormati sesame lain tetapi jgn pula kita seperti bersetuju dengan apa yg mereka lakukan...

azie2121 said...

i agree with nur. itu lah cara islam. bila kita bercakap mengenai hubungan di antara org islam dan bukan islam, kita kena ikut cara islam ie quran dan sunnah, bukan emosi kita yang kita sangka "islamic".

GuruMarhaen said...

Yang pasti orang islam menghormati penganut lain tidak bertempat,kecut.Ini kerana kebanyakan mereka tiada ilmu pengetahuan( tiada kelulusan) dan miskin,maka pendapat mereka tidak di ambil kira oleh pihak pemerintah.

miss said...

sukar untuk kita bersuara kerana kita hanyalah insan biasa!!

Unknown said...

yup..btol...pemimpin perlu tahu tentang isu ni..bukan hanya meraikan sahaja..

azie2121 said...

aku tak kisah sgt org bukan islam cakap pasal islam tak betul sbb memang dia bukan islam. yang masalahnya org islam perasan tau pasal islam dan buat statement pasal islam tak tau hjg pangkal. paling rajin buat mende ni, melayu.

tolongla pleaselah refer al-quran dan as-sunnah. jgn main bedal je. org melayu ni byk cara "islam"nya tak betul.

byk org bukan islam tak suka islam bukan kerana islam tapi kerana org islam sendiri fahamannya tak betul.

tepatlah kata yusof islam: kalau saya belajar islam dengan melihat perangai orang islam, saya mungkin tidak menjadi serang muslim.

contoh 1: org bukan islam jemput dtg rumah makan, org islam yang tak paham ni bawak kuali plak suruh pakai kuali dia. kononnya kuali org bukan islam tu tak samak.

contoh 2: masjid buka loudspeaker kuat2 tarhim subuh2 buta. islam la konon. jgn kata org bkn islam marah. aku pn bengang. memalukan islam betul. alhamdulillah surau aku dh ban any use of loudspeaker except for azan.

tak paham islam, nak bercakap pasal islam. bila tanya dalil, senyap tak tau apa. paling bagus pun: "ustad sklah rendah aku cakap." apa cer.

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...