Saturday, January 15, 2011

ADUAN PILIHAN-INFO : Kicap Cap Kipas Udang tiruan


Subject: [sim] INFO : Kicap Cap Kipas Udang tiruan

Semalam terbaca kat sebuah laman forum mengenai kicap Cap Kipas Udang tiruan. Disebabkan agak sibuk dengan urusan peribadi, tak sempat nak cari info lanjut. So, hari ni ada masa terluang sket dan ZB terus cari maklumat mengenai perkara tersebut dan ini yang ZB perolehi.

ASSALAMUALAIKUM
Yang Dihormati En Azhar Ramli, merujuk emel saudara, pihak ZARA disini sebenarnya telah mengesan kewujudan kicap tiruan ini (botol kecil sahaja) sejak bulan September dan kami tidak membuat publisiti yang meluas berkenaan perkara ini kerana ingin menangkap dalang sebenar yang menjalankan kegiatan ini. Alhamdullilah setakat ini kami telah mengesan beberapa pengedar haram tetapi masih gagal lagi mengesan dalang yang terlibat.
 

Untuk pengetahuan saudara Azhar sebagai rasa tanggung jawab pihak kami telah membuat bancian disemua kedai runcit dan mini market diseluruh Malaysia bermula pada bulan September dan telah berkerjasama dengan pihak KPDN untuk memberi amaran dan merampas kicap tiruan daripada peruncit telibat.

Untuk jangka pendek bagi mengurangkan impak kepada pengguna pihak kami telah membuat pembaharuan kepada capseal dan label untuk memudahkan pengguna membuat perbandingan diantara kicap tiruan dan asli. Produk dengan Label baru digunakan bermula pada penghujung September hingga kini dan boleh didapati di Hypermarket dan semua kedai-kedai yang lain. 

 Jika pengguna masih menjumpai produk kicap dengan label lama (Capseal hitam) sila buat perbandingan seperti gambar yang dilampirkan disini sebelum membuat pembelian. Pihak kami mendapati dari segi pembungkusan, 98% peniruan sama dengan yang asli menjadikan pengguna susah untuk melihat perbezaan.

Dari segi rasa memang tidak sama kerana produk tiruan banyak mengunakan air biasa, pewarna dan bahan pemekat , gula serta garam dan tiada rasa lemak (Umami). Berbanding produk asli yang menggunakan peraman ekstrak kacang soya yang mempunyai rasa lemak(umami) seakan rasa monosodium glutamate(ajinomoto). 

Oleh itu pihak kami sekali lagi sangat mengalu-alukan peranan Saudara Azhar untuk menyebarkan maklumat ini kepada pengguna setia kami yang lain. Kerjasama saudara amat kami hargai. 

Kat bawah ni perbezaan ketara yang dapat dilihat pada patern dan label. Sila perhatikan betul-betul dan semak kicap Cap Kipas Udang yang ada kat dapur rumah anda tu. Hee..

So, lepas ni sebelum beli kicap Cap Kipas Udang tu, semak-semak la apa yang patut yer. Kot-kot masih ada stok kicap Cap Kipas Udang tiruan kat kedai-kedai tu. Dan jangan lupa sebar-sebarkan info ini kat keluarga, saudara-mara atau kawan-kawan anda.

PPIM : Kalau kicap pun org blh tiru, apa lagi logo halal

11 comments:

azlyana said...

nampak sgt la kicap ni sangat digemari oleh rakyat malaysia..sbb nyer sampai ada yang nk buat yang tiruan punyer..ishh-ishhh pasni kene lebih berhati2..thanks for sharing this info PPIM...

Unknown said...

Plik2.. mcmna la bleh tlpas bnda2 cmni...

Unknown said...

selalunya produk yang mendapat sambutan yang menggalakkan dipasaran berkemungkinan akan diciplak oleh pihak yang xbertanggungjawab..

implikasinya pihak pengeluar yang akan rugi..So, pihak berwajib bertanggungjawab membanteras gejala ini habis-habisan.

hijau said...

wlupun ad yg ciplak..tp stil rse sdap je mkn slame ni..hbat gak org yg ciplak 2..nila cerdik tp hati busuk..baik cipta je kicap sndiri..he~

Unknown said...

nape nak ambik brand org lain..cubalah buat business sndiri mana tau jd kaya cepat..org pun x marah..dpt rezeki halal...kan senang n tenang hidup kt dunia ni.

wa ya sin said...

KPPDN kenapa lemah sangat untuk ambik tindakan dengan Akta Perihal Dagangan 1975.

Zarafoodstuf tidak fikir ke nak ambik tindakan undang2?

wa ya sin said...

KPPDN kenapa lemah sangat untuk ambik tindakan dengan Akta Perihal Dagangan 1975.

Zarafoodstuf tidak fikir ke nak ambik tindakan undang2?

Unknown said...

setuju dengan hijau.....walaupun tiruan,masih mendapat sambutan juga....terima kasih sebab bagi tips tuk elak dari ditipu....

miss said...

hai kicap..nasib kicap aaaa kene klon daaa...masalahnye kiter sebagai pengguna jadi mangsaa

mutiara hati said...

hm...tak sangka inipun masih boleh terjadi...siapakah yg perlu bertanggungjawab???

Unknown said...

moga2 dalang yg membuat kicap tiruan ini dpt ditangkap dan hukuman yg sepatutnya dikenakan kpd mereka yg terlibat....

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...