KUALA LUMPUR 28 Jan. – Sudah jatuh ditimpa tangga. Itu keadaan yang menimpa 60 individu malang selepas menjadi mangsa kecurian maklumat peribadi dan penyalahgunaan maklumat akaun oleh pihak-pihak tertentu.
Bukan sahaja dihukum atas kesalahan yang tidak dilakukan, maklumat akaun mereka pula digunakan oleh pihak-pihak tertentu itu untuk menipu hampir RM5 juta daripada mangsa lain.
Menurut Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, laporan-laporan diterima pihaknya mendapati kebanyakan mangsa merupakan mereka yang pernah berurusan dengan ah long.
Ini kerana modus operandi yang digunakan oleh ah long mewajibkan peminjam menyerahkan salinan MyKad berwarna, kad mesin pengeluaran wang automatik (ATM), nombor akaun serta nombor laluan keselamatan (pin).
“Peminjam yang terdesak terpaksa akur dan memberikan maklumat berkenaan.
“Namun, oleh kerana perkara ini berlaku tanpa pemantauan mahupun kawalan perundangan, apa sahaja boleh dilakukan dengan maklumat tersebut,” jelasnya kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.
Menurut Nadzim, maklumat akaun itu sering digunakan dalam penipuan urus niaga dalam talian, jual beli kenderaan, hartanah dan paling popular, pinjaman mudah.
Tegas beliau, keadaan menjadi lebih parah apabila pihak yang ditipu dalam urusan-urusan berkenaan membuat laporan polis.
“Yang menyedihkan ialah disebabkan akaun yang menjadi petunjuk utama dalam siasatan polis itu milik mangsa, merekalah yang akan menanggung akibatnya manakala dalang sebenar terlepas.
“Mangsa tidak dapat berbuat apa-apa kerana tidak dapat memberikan maklumat mengenai identiti individu yang menyalahgunakan maklumat terbabit,” kata beliau.
Justeru, Nadzim menyarankan pihak berkuasa supaya meneliti semula kes-kes tersebut agar dalang sebenar penipuan berkenaan dapat dihadapkan ke muka pengadilan.
Jelas beliau, jika ini tidak dilakukan, lebih ramai orang akan menjadi mangsa.
Artikel Oleh : Utusan Malaysia
RM5 JUTA ‘DISAMUN’
No comments:
Post a Comment