KUALA LUMPUR – Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa pihak kerajaan dan Bank Negara Malaysia (BNM) agar mengkaji semula proses pengisytiharan muflis ke atas pelanggan supaya tidak dilihat berat sebelah dan tidak adil kepada pengguna.
Ketua Aktivisnya, Datuk Nadzim Johan berkata, sistem yang sedia ada disifatkan sebagai ‘hukuman mati’ ke atas pengguna walaupun tindakan berkenaan hanya melibatkan pinjaman daripada institusi kewangan.
“Kita meminta supaya dalam kes yang mana pelanggan mempunyai aset seperti rumah atau kenderaan, pihak bank tidak boleh terus bertindak mengisytiharkan status muflis terhadap mereka.
“Bank perlu menjual aset dahulu sebelum bertindak mengisytiharkan status muflis. Kalau ini dibuat pengguna tidak akan terbeban. Sekarang mereka berhadapan dengan lelongan aset dan status muflis.
“Sekiranya diisytihar muflis, mereka tidak boleh berbuat apa-apa dan terpaksa menanggung kos yang tinggi,” katanya pada sidang akhbar mengenai status kes lelongan rumah pemenang bida, Lee Hui Sen di sini semalam.
No comments:
Post a Comment