KUALA LUMPUR 22 Jan. - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mendedahkan lebih 60 peratus penjawat awam terutamanya melibatkan golongan muda di negara ini menjadi mangsa penipuan pelbagai kes sejak beberapa tahun lalu.
Presidennya, Datuk Azih Muda berkata, antara kes penipuan tersebut termasuk pembelian rumah tidak siap, kad kredit, sindiket gores dan menang serta kegiatan perniagaan jualan langsung (MLM).
Menurutnya, faedah yang dimiliki oleh penjawat awam seperti kemudahan membuat pinjaman peribadi di bank dan urusan dokumentasi menyebabkan golongan tersebut sering menjadi sasaran penipuan.
“CUEPACS menerima banyak aduan sejak beberapa tahun lalu berhubung penjawat awam yang menjadi mangsa penipuan oleh pihak tidak bertanggungjawab.
“Fenomena ini dilihat semakin ketara dari semasa ke semasa dan sudah tiba masanya satu tindakan tegas diambil terhadap pihak yang tidak bertanggungjawab itu,” katanya dalam satu sidang akhbar bersama-sama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di sini hari ini.
Yang turut hadir Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan; Pegawai Kerja PPIM, Mohd. Mustaffa Hamzah dan Ketua Unit Tindakan Khas PPIM, Saharudin Bakar.
Sebagai contoh, Azih berkata, sebanyak 477 penjawat awam menjadi mangsa penipuan projek perumahan melibatkan sebuah syarikat hartanah pada 2011.
Katanya, sehingga kini rumah yang dijanjikan masih belum siap, namun kesemua penjawat awam tersebut sudah membayar hampir 90 peratus harga rumah yang ditetapkan.
“Pelbagai alasan diberikan oleh syarikat pemaju apabila ditanya tentang status pembinaan rumah yang dijanjikan, namun hasilnya masih kosong.
“Kita berharap kes-kes begini dapat diberi perhatian oleh kerajaan agar tiada pihak teraniaya dan tidak hanya tertumpu kepada penjawat awam semata-mata,” ujarnya.
Sementara itu, Nadzim berkata, dianggarkan secara purata seramai 78 pengguna menjadi mangsa penipuan pelbagai kes dalam sehari dan menjangkakan jumlah itu boleh terus meningkat pada masa hadapan jika tidak dibendung.
Sehubungan itu, beliau menasihatkan agar pengguna sentiasa peka dengan produk atau perkhidmatan yang ditawarkan bagi mengelakkan menjadi mangsa penipuan.
No comments:
Post a Comment