CHERAS – Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Jabatan Audit Negara diminta menyiasat bank CIMB yang dipercayai ‘menyedut’ lebih RM1 bilion keseluruhan daripada akaun pelanggan tanpa sebab munasabah.
Pengasas Agenda Rakyat Malaysia, Datuk Dr Ramalan Yunus berkata, ia berikutan dakwaan lebih 11,000 pemegang akaun berkenaan yang mendapati “duit” mereka lesap tanpa dimaklumkan atau diberi sebarang notis mengenai situasi itu.
“Pemegang akaun bank berhak mengetahui apa sebenarnya berlaku, alasan kecuaian dalam prosidur tidak diterima kerana ia tanggungjawab penuh bank memastikan keselamatan pelanggan terjamin.
“Tindakan membekukan akaun bank itu dilakukan tanpa mengikut prosedur Bank Negara, tanpa siasatan pihak polis dan tiada perintah mahkamah yang membenarkan CIMB mengambil tindakan tersebut, atas sebab apa akaun pengguna ini dibekukan. Kenapa tidak ikut prosidur terlebih dahulu sebelum duit ‘dilesap’kan.
“Kenapa apabila rakyat bersuara, tindakan undang-undang akan diambil disusahkan rakyat itu sedangkan jika ketidakadilan berlaku dan rakyat diam, negara pastinya jahanam.
“Kami menerima maklumat sudah ada akaun yang dinyahbekukan tetapi sehingga semalam masih ada pemegang akaun mendakwa duit mereka ‘lesap’,” katanya pada satu sidang media yang dianjurkan The BBC@BigBoys Community bersama Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan dan peguam mewakili pelanggan CIMB, Salihin dari firma guaman Nadirah Azad & Salihin di Restoran Wife’ Recipe di Cheras semalam.
Turut hadir, wakil pelabur asing dan Ketua Penasihat NGO dibawah naungan Bangsa Bangsa Bersatu (UNITED NATION), Sam A.B yang berkongsi pengalaman duit pelaburan asing EUR 250 juta dilesapkan setelah dana itu masuk ke dalam akaun CIMB.
PPIM dimaklumkan lebih 200,000 akaun pelanggan CIMB dibekukan tanpa sebab munasabah.
Turut dipersoalkan kenapa tiada laporan polis, tiada siasatan dilakukan terhadap pemilik akaun jika benar duit diambil balik bank kerana transaksi itu tidak sah mengikut undang-undang.
Nadzim turut menyeru semua pelanggan bank yang menghadapi masalah sama untuk tampil membuat laporan kepada pihak PPIM dan pihak berkuasa.
Adakah bank boleh dibiarkan melakukan sesuka hati dengan wang pemilik akaun tanpa merujuk kepada mereka terlebih dahulu, mengapa tiada sebarang notis atau maklumat mengenai perkara ini.
PPIM turut membuka kaunter khas bagi menangani isu pembekuan akaun bank ini dan semua rakyat yang terkesan boleh menghubungi PPIM di talian +6013 611 6666.
Artikel oleh: Wacanakini
PDRM, SPRM DIGESA SIASAT CIMB 'SEDUT' LEBIH RM1 BILION AKAUN PELANGGAN
No comments:
Post a Comment