Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Dr Shahruddin Md Salleh berkata, bantuan kewangan ber­kenaan yang akan dilancarkan selewat-lewatnya pada hujung tahun ini bertujuan mem-bela nasib golongan kurang berkemampuan.

“Sekarang kita sedang berbincang dengan Yayasan Wilayah Persekutuan untuk mengadakan skim mikrokredit ini. Kita (Kementerian Wilayah Persekutuan) juga ada unit sosioekonomi yang akan memberi latihan mengenai perniagaan kepada golongan ini.

“Tujuan kita adalah membantu mereka memulakan perniagaan dan bagi yang telah berkecimpung (dalam perniagaan), kita mahu tambahkan lagi modal kepada mereka. Jumlah kredit yang akan diberikan belum dibincangkan tetapi minimum adalah sekitar RM2,000 hingga RM10,000 sebagai permulaan,” katanya.

Shahruddin berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada majlis Mesraraya meraikan Warga Istimewa dan Rakan Media anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Persatuan Usahawan Wanita dan Kemanusiaan (WeHuman) di sini.

Sementara itu, Presiden PPIM, Datuk Nadzim Johan pada majlis itu mengajak pengguna menyahut seruan kempen kesedaran #stoppembaziran yang dilancarkan PPIM 25 Jun lepas. – BERNAMA