Saturday, October 20, 2018

4690) HARI KE-ENAM BANTUAN KEMANUSIAAN UNTUK MANGSA GEMPA DAN TSUNAMI PALU, SULAWESI– PPIM – 20/10/18

20 Okt, PALU – Hasil kerjasama antara sukarelawan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Dan Badan SAR Nasional Indonesia (BASARNAS) telah menemui tujuh mayat dari beribu mangsa yang ditenggelami lumpur akibat bencana gempa aliran bawah tanah pada penghujung september lalu.



Aktivis PPIM Zulkarnain Abdul Rahman yang merupakan Sukarelawan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia berkata, kalobrasi sukarelawan APM Dan BASARNAS ke lokasi serta membuat ‘Search and Rescue’ mengambil masa dan risiko kerana keadaan tanah yg lembut amat menyukarkan operasi. Excavator juga digunakan bagi membuat laluan dan pembersihan kawasan. Pergerakan operasi amat merumitkan kerana perlu bekerjasama dengan bahagian kesihatan. Proses semburan anti virus dilakukan terlebih dahulu menggunakan helikopter.



Telaga tiub di diilhamkan Oleh MAPIM dan sukarelawan dari Malaysia membantu menyalurkan sumber air bersih kepada mangsa bencana. Telaga yang dinamakan Pompa Malaysia dibina bagi sumber keperluan air sehingga boleh menampung lingkungan 5000 keluarga sehari. Pompa Malaysia ini di buat dengan kos 30 ribu setiap satu (kerja-kerja Telaga utama, tiga silinder tapisan, satu silinder basmi kuman, dan dua cubic tanking air bersih. Projek ini akan berterusan dalam usaha mengumpul dana bantuan dan dipantau dari semasa ke semasa.
Dr. Mohamad Syarif Abd Wahab Dari El’Medina klinik Batu Pahat berkata, ujian tahap pencapaian piawaian kebersihan air adalah tahap yang terbaikk iaitu 7.3ph iaitu tahap air alkali yang amat sesuai untuk kesihatan.












Manakala di sebelah tengahari khutbah Jumaat disampaikan Oleh Hj Kamarudin,Presiden Islamic propagation Society (IPSI) tajuk khutbah “Taubat dan Kasih Sayang Allah” membuatkan kebanyakan Jemaah solat jumaat mengalirkan air mata.

Oleh Zulkarnain Abd Rahman

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...