Thursday, October 18, 2018

4687) HARI KE-EMPAT MISI BANTUAN KECEMASAN SULAWESI TENGAH – PPIM – 17/10/18

17 Okt, Palu — Misi Bantuan Kecemasan Sulawesi Tengah anjuran Majlis Perundingan Pertubuhan Islam (Mapim) kini masuk hari ke-empat.
Sukarelawan Angkatan Pertahanan Awam (APM) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) yang turut mengikuti misi tersebut giat membantu mengagihkan bantuan berupa barangan keperluan harian serta makanan kepada mangsa.



Lebih membanggakan, pasukan sukarelawan APM yang turut melibatkan aktivis PPIM itu telah mendapat pengiktirafan oleh Badan Sar Nasional (BASARNAS) dalam misi kali ini.
Pengarah bahagian operasi dan bencana APM, Abdul Wahab Rahim berkata, hari ini (18 Okt) pasukannya akan memulakan tugas mencari mangsa didalam kawasan Gempa Aliran Bawah Tanah di Patebo.






” Susulan aduan oleh orang awam yang mendakwa telah menjumpai satu mayat didalam lumpur, pihak kami bersama BASARNAS akan memulakan kerja pencarian esok,” katanya.
Pada hari ketiga misi, delagasi Mapim yang melibatkan 41 orang sukarelawan telah mengagihkan bantuan bekalan pek makanan, pek kebersihan diri, serta kelengkapan solat di lima kawasan bencana.
















Antara kawasan yang dilawati mereka ialah daerah Petobo dan Dongala yang merupakan kawasan yang terputus hubungan jalan raya akibat kejadian gempa itu.
Gempa bumi dan tsunami yang melanda Palu pada 28 September lalu telah mencatatkan kematian lebih 2,000 orang dengan lebih 30,000 lagi dilaporkan menjadi mangsa bencana alam itu.

“Oleh Zulkarnain Abd Rahman”

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...