Friday, July 1, 2011

AGAMA : DOA KHUSUS DAN CARA MENYELESAIKAN HUTANG



Menurut sebuah hadis yang di riwayatkan oleh al-Tabrani dengan sanad yang jayyid dalam Bab Doa, Muaz r.a pernah mengadu kepada Nabi s.a.w. tentang hutangnye kepada seorang Yahudi, Nabi s.a.w. lantas mengajarnye membaca ayat ini.

Maksudnya: "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yg Engkau kehendaki dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemeintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki . Engkaulah juga yangmemuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki.Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup.Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki dengan tiada hitungan hisabnya."
(Surah Ali-'Imran ayat 26-27)

Khasiat dan Kaifiat Beramal.
Amalkan membaca ayat ini sebelum tidur.Mudah-mudahan mendapat jalan untuk menyelesaikan bebanan hutang.Di samping berdoa kita juga di suruh berusaha dengan apa cara sekalipun baik segi fizikal atau mental.Baik cara yang mudah atau pun susah.Berusaha la dengan yakin tapi jangan mengharap rezeki jatuh ke langit.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...