Wednesday, March 2, 2011

KACANG SOYA MENGALIH KITA DARI PEMAKANAN SUNNAH


http://www.facebook.com/home.php#!/photo.php?fbid=188865924474526&set=a.188865861141199.51521.100000533591706

Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma, kismis dll. Tetapi kita telah dipalingkan daripada pemakanan sunnah oleh golongan tertentu sehingga yg baik tidak diambil, sebaliknya kita disogokkan oleh musuh Islam dengan matlamat untuk melariskan barangan mereka.

Kita selalu digambar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein, tapi kali ni saya nak kongsi sebaliknya.

Hakikatnya, soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya. Terutama sekali untuk kaum wanita.

Antara keburukan kacang soya yang dapat saya simpulkan dari pembacaan saya:

Meningkatkan risiko penyakit barah payudara (breast cancer) di kalangan wanita.

Berupaya mempengaruhi dan melembapkan minda/otak.
Punca kepada proses pertumbuhan luar biasa untuk bayi dalam kandungan dan kanak-kanak.

Kajian menunjukkan kacang soya mengandungi satu bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen (yakni hormon wanita). Bahan kimia ini jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development (mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang-kelembutan??).

FAKTA: 2 gelas susu soya sehari, dalam masa sebulan, adalah cukup untuk mengubah masa kitaran haid wanita!

Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia (1) yang mengagumkan, dan susunan yang paling menarik ialah satu chemical bernama isoflavone (2).

(1 : komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan.)

(2 : komponen / sebatian kimia yang dikaji dapat melegakan symptom menopous, mengelak kanser, memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko penyakit jantung.)

Walaubagaimanapon, kandungan isoflavone ni bukan senang-senang dapat diekstrak dari kacang soya. Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap, barulah dapat menghasilkan isoflavone, yang dapat dihadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia. Dalam erti kata lain, kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna, mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk diminum.

Kacang soya juga mengandungi perencat enzim yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk proses penghadaman. Proses memasak yang biasa tak mampu nak mendeaktifkan erencat enzim ini. Keadaan ini sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan gastric, kekurangan protein dan asid amino.

Secara semulajadinya, semua kekacang mempunyai satu bahan kimia bernama phytic acid (3) yang merupakan satu bahan anti-nutrien. Begitu juga dengan kacang soya. Malah, kandungan bahan ini dalam kacang soya adalah lebih berbanding kekacang lain.

(3 : phytic acid mampu menghalang penyerapan mineral tertentu seperti magnesium, kalsium, zat besi dan zink. Laporan perubatan menunjukkan penduduk Negara Dunia Ketiga yang banyak mengambil kacang soya, mempunyai kekurangan mineral-mineral tersebut dalam badan.)

Kacang soya juga mengandungi bahan kimia hemagluttinin (4) dan perencat tripsin yang merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak). Bahan ini dapat di deaktifkan dengan proses penapaian. Antara produk dari kacang soya yang menjalani proses penapaian ialah tempe .

(4 : link hemaggluttin ini lah yang membentuk jaringan virus H1N1 dan sekuel-sekuel nya)

Tapi, bagi sesetengah produk soya, contoh air soya dan tofu, sebatian perencat ini masih wujud, walaupun sedikit.

Keadaan ini juga bukan satu berita baik untuk kanak-kanak yang mengambil susu berasakan soya. Sesetengah ibu bapa menggantikan susu tepung (susu lembu) dengan susu berasaskan soya, tapi ia bukanlah sebaik yang disangka.

Menurut Dr Jill Shneider, Prof Madya Sains & Biologi di Lehigh University, Betlehem, Pensylvania, bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya.

Satu kajian makmal dibuat ke atas tikus putih menunjukkan isoflavone yang bertindak sebagai hormone estrogen dalam kacang soya mampu mempercepatkan proses tumbesaran tikus makmal.

Chemical ni kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa. Senang cakap, seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya.

FAKTA: Dikatakan, bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya, seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari! Pergh!

FAKTA: Pada 1991, penyelidik Jepun melaporkan bahawa penggunaan soya serendah 30 gram sehari atau 2 sudu makan, untuk sebulan, boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid, yang menyebabkan kanser tiroid.

Oleh itu kembalilah kepada pemakanan sunnah melibatkan jenis makanan dan cara pemakanan.

MENJANA KESIHATAN MENGIKUT SUNNAH SEBELUM TERLAMBAT


Tulisan asal: Ustaz Hashim Al-Maranji


Salam Ukhuwah..~

28 comments:

Jack said...

The AlgaeCal Bone Health Program is a natural <a href="http://www.algaecal.com/osteoporosis-treatment.html>osteoporosis treatment</a> that combines all of the above advice.This natural osteoporosis treatment consists of AlgaeCal Plus, Strontium Boost and weight bearing exercise.

AlgaeCal Plus is the world's only plant source calcium and It also includes magnesium, trace minerals, vitamin D3 and vitamin k2. Strontium Boost is a supplement consisting of strontium citrate, learn more about strontium, a powerful bone building mineral.

masna'layercake said...

tq ngan info tersebut...selama ini kita digembar-gemburkan akan kebaikan soya.....sebaliknya untuk mengamalkan cara hidup yang sihat, kita hanya perlu mengamalkan sebagaimana Rasulullah SAW amalkan....

staff said...
This comment has been removed by the author.
Amnah said...

ya Allah..terasa diri ini jauh sgt dr mengamalkan sunnah2 Rasulullah s.a.w...dlm hal pemkanan begini pun kita cuba di tipu jgk.
terima kasih ats info yg terlalu bermakna ini.

March 2, 2011 11:11 AM

administrator said...

Terima kasih atas maklumat yang bermanfaat ini. Semoga ia menyedarkan kita semua tentang kebaikan sunnah Rasulullah SAW dan moga kita diberikan kekuatan untuk meneladani sunnah baginda, mengikut kemampuan masing-masing.

Saya juga ingin berkongsi maklumat mengenai pemikiran yang kini tersebar dalam masyarakat. Pemikiran berbahaya ini adalah bertunjangkan konsep, "Jika yang halal belum tentu halal, baik pilih yang haram."

Maklumat lanjut di
http://artikelashadizain.blogspot.com/2011/03/kalau-semua-haram-pilih-haram-yang.html

Moga perkongsian ini mendatangkan manfaat kepada rakan-rakan.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

ott said...

sekarang ini umat Islam mengalami fitnah yang amat besar.....kita semakin dekat dengan Kiamat....wahai umat Islam sekalian, beringatlah.....tetapkanlah iman di dada...mohon perlindungan yang Maha Esa...ingat Allah dan RasulNya

ukhti ikan said...

aduhai selama ni kita selalu dok amal minum soya..lagi-lagi ibu yang tgh mengandung..konon nak dapat ank putih..lagi baik amalkan air zam-zam..

ukhti ikan said...

kakak saya amalkan bagi minum air zam-zam pada anaknya semenjak dari lahir hingga sekarang..(gilir2 dengan susu badan)
alhamdulillah kesihatannya sangat baik,otak pun cerdas..

me said...

alhamdulillah..bagus artikel ini..sekurang2nya dpt menyedarkan diri ini kembali kepada pemakanan sunnah..
sumber yg berasakan al-quran dan sunnah itu yg sepatutnya kita pegang..
mudah-mudahan kita semua dipelihara dan dilindungi dp anasir2 jahat yg cuba menjatuhkan agama islam tercinta..

miss said...

kiter perlu beralih kepada sunnah rasulluah yang telah lama kite tinggal. buka minda kita n jgn igt buln ramdhan jer baru nak makan terutama kurma

administrator said...

Ya, setuju dgn miss. Kita seringkali beramal secara bermusim, seolah-olah amalan baik hanya perlu dilakukan semasa bulan Ramadhan.

Disebabkan itulah selepas Ramadhan pun, perangai tidak banyak berubah (termasuk diri saya sendiri).

Moga kita dapat beramal secara istiqamah, insya Allah.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

STAFF said...
This comment has been removed by the author.
durar said...

alhamdlillah...smoga info ini dpt memberi kesedaran kpd umat Islam...

Syed said...

Cuba fkirkan khidupan hrian kita adakah ada pkra sunnah yg kita lakukan??? x malukah kita mncintai Nabi ttpi tdk mlkukan sunnah baginda..

trainee said...
This comment has been removed by the author.
mutiara hati said...

TaK SANGKA...
Sampai sebegini skali,inilah jdinya bilamana kita kekurangan ilmu,maka inilah yg boleh mmberi kesan pd diri kita sendiri...
Biarpun hnya dlm aspek pmakanan, tetapi kesannya adlh sgt besar,..
Smg slpas ini kita akan berhati2 dlm memilih mkanan...
untuk slmt,amalkn pemakanan mengikut sunnah Rasulullah..

student said...

ap yg membimbangkan kank2 yg sudah diajar minum air soya dr kecil lg...kesannya sgt luar biasa,,oleh kerana itu,menjadi tanggungjawab ibu-bapa mengawasi segala pemakanan ank2 mereka supaya tumbesaran ank2 tidak terjejas.

fauzi_ahmad said...

DAPATKAN AL-QURAN DIGITAL DI SINI
http://www.mydigitalquran.com/index.php?ref=zack2210
Al-Quran Digital ini juga disertai dengan bacaan oleh imam-imam tersohor seperti

* Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais
* Sheikh Mahir Al-Moaqeli
* Sheihk Saad Al-Ghamidi
* Sheikh Ali bin Abdul Rahman Al Hudhaify
* Sheikh Muhammad Ayoub

Dengan ini dapat memudah lagi para pengguna merujuk dan menyemak bacaan setiap ayat yang di baca

Dilengkapi bersama Al-Quran ini adalah terjemahan dalam 24 bahasa-

Albanian, Azerbaijani, Bosnian, Dutch, English, Finnish, French, German, Hausa, Indonesian, Italian, Latin, Malaysian, Persian, Polish, Purtuguese, Russian, Spanish, Swahili, Tamil, Thai, Transliteration, Turkish, Urdu
Antara lain terdapat lebih 1000 koleksi Hadith-hadith sahih termasuk Al-bukhary dan Muslim dimana anda dapat merujuk sebarang hadith dengan cepat dan pantas.

Apa lagi ciri-ciri menarik dengan Al-Quran versi digital ini

1) Setiap Ayat boleh dibaca dalam satu mukasurat seperti Kitab Al-Quran sebenar bersama audio
2) Waktu Solat dan Arah Kiblat setiap bandar di seluruh dunia
3)Buku-buku mengenai Islam dan pelbagai panduan serta rujukan
4)Terdapat audio dan video nasyid dan lain-lain lagi
5)Panduan Haji dan Umrah
6)BOLEH DIJADIKAN SEBAGAI HADIAH

Terjemahan dan tafsir dalam 24 bahasa
* Tafseer Ibne Katheer (Arabic)
* Tafseer Ibne Katheer (English)
* Tafseer Ibne Katheer (Urdu)
* Tafseer Al-Jalalain (Arabic)
* Tafseer Al-Jalalain (Indonesian)
* Tafseer Al-Qurtabi (Arabic)
* Tafseer Al-Tabari (Arabic)
* Saheeh Al-Bukhari (Arabic)
* Saheeh Al-Bukhari (English)
* Saheeh Al-Bukhari (Indonesian)
* Saheeh Al-Bukhari (Urdu)
* Saheeh Muslim (Arabic)
* Saheeh Muslim (Urdu)
* Riad-as-Salheen (Arabic)
* Riad-as-Salheen (English)
* Riad-as-Salheen (French)
* Sunnen Ibne Majja (Arabic)
* Sunnen Nissaie (Arabic)
* Sunnen Abu Dowood (Arabic)
* Sunnen Tirmizi (Arabic)
* Arabaeen Nawawi (Arabic)
* Arabaeen Nawawi (English)
* Hadeth Qudsi (Arabic)
* Qasas-ul-Anbia (Arabic)
* Al-Kabaer (Arabic)
* Al-Rahiq Al-Makhtum (Arabic)
* Belugh elmaram
* Hisn-ul-Muslim (Arabic)
* Hisn-ul-Muslim (English)
* Ahakm Al-Tajweed
KLIK DISINI UNTUK TEMPAHAN: http://www.mydigitalquran.com/index.php?ref=zack2210

m!sZ zAL!nA said...

wahai tuan blog, sy mohon share... jika diizinkan sila beritahu sy di blog sy www.miszalina.blogspot.com
trhanks

Azree said...

Kena elakkan selepas ni daripada minum air soya..

khairie said...

betul ke nih?
selalu mengikut amalan sunnah tp selalu jga minum air soya kat pasar malam

Qarteany said...

Assalamualaikum. Kita nak promosi makanan sunnah jgn nak memburukkan susu soya. Ia sangat baik dijadikan minuman seharian dan banyak dijadikan tempe. Masyarakat Jepun dan China menggunakannya sebagai miso dan tauchu. Malah baik untuk kesihatan. Makanan apan pun jgn diambil secara berlebihan. Sraanan saya kita pertingkat kesedaran makanan sunnah dan tingkatkan pengeluaran produk makanan sunnah hingga boleh dinikmati di kedai kopi sebagai makanan harian sepertimana kacang soya.

hijau said...

terima kasih di atas nasihat dan cadangan yg telah diberikan oleh Qarteany..semoga lebih ramai masyarakat sedar tentang kepentingan amalan pemakanan sunnah ini..

~C-K-K~ said...

alamak!!!... xtau pun susu kacang tu ada kesan terhadap kesihatan kita... padahal banyak orang recomend tuk minum susu kacang sbagai diet yang baik tuk kesihatan... kalau benda ni benar2 btol.. kena berhenti minum susu kacang ni.... nway thanks 4 inform benda ni...^^

http://jomkongsistory.blogspot.com/

blue_frizt said...

aslmkm... mnta maf... hamba ingn meminta jika sekiranya penulis blog ini cbe sekiranya utk mndapatkn hadis ataw ayat al quran yg berkenaan dgn tajuk ini... sekadar ingn mndapatkan pengetahuan lanjut tentang ini...

Irfa said...

tq..fr info.minta izin copy utk share dgn kawan2..tq

Syahirah said...

Salam,
mungkin saya salah tapi pendapat saya soya ni ciptaan Allah jugak..kajian saintifik pun menunjukkan soya ni banyak khasiatnya. Pada pendapat saya tiada makanan yang tuhan cipta untuk memudaratkan manusia melainkan tubuh badan kita sendiri yang tidak dapat menerimanya.
Dalam al-quran pun tak pernah cakap soya tu memudaratkan..kalau memudaratkan tu dah jatuh HARAM..
Cuma pendapat saya. Sekian

tofu said...

abisla bisnes tauhu & tempe aku bila benda2 ni di share merata........ mungkin tak perlu bisnes benda halal lah... susah payah kita buat halalan toyibban.... klua mcm ni plak.

soya mmg ada kandungan yg tak elok KALAU amik berlebihan termasukla nasi ke apa ke.....

aku nak SEMBELIH babi pastu jual lah mcm ni.....

GERAKKAN KUASA PENGGUNA

GERAKKAN KUASA PENGGUNA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...