Wednesday, January 3, 2018

4273) BANK DISARAN SIASAT PEMINJAM – UTUSAN MALAYSIA – 2/1/18



KUALA LUMPUR 1 Jan. – Bank-bank komersial di negara ini disaran untuk menjalankan siasatan secara terperinci termasuk mendapatkan surat penolakan pinjaman daripada bank terdahulu, sebelum meluluskan sebarang permohonan pinjaman sewa beli kenderaan yang dibuat melebihi satu institusi kewangan kepada pelanggan.
Presiden Persatuan Bank-Bank Islam Malaysia (AIBIM), Datuk Mohd. Redza Shah Abdul Wahid berkata, langkah itu amat penting bagi melindungi sistem perbankan daripada pelbagai bentuk penipuan dan dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu yang ingin mengaut keuntungan dengan cara yang salah. Mohd Redza berkata, kaedah itu sudah diguna pakai oleh beberapa bank komersial sebelum ini dan ia telah meIambatkan proses pembiayaan kenderaan selama dua hingga tiga minggu.
“Ada beberapa bank sudah Inula melaksanakan kaedah ini seawal enam hingga tiga bulan yang lalu. Ini bukan polisi daripada Bank Negara tetapi peraturan bank sendiri yang mengetatkan kawalan itu.
“Langkah ini dilakukan selepas mendapati banyak kes pembiayaan menjadi pinjaman tidak berbayar (NPL) ekoran multiple financing (memohon banyak pembiayaan) dibeberapa bank,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.
Jumaat lalu, laporan khas Utusan Malaysia menyiarkan modus operandi individu yang berpendapatan sekitar RM3,000 mampu membeli lapan buah kereta baharu dengan membuat pinjaman ke beberapa buah bank.
Individu tersebut memanipulasi sistem perbankan dengan bantuan daripada jurujual kenderaan serta pegawai bank yang menguruskan pinjaman dengan menandatangani perjanjian sewa beli dengan serentak.
Semalam, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan mendesak syarikat perbankan termasuk Bank Negara menjalankan tanggungjawab dan mengambil tindakan terhadap individu yang mengambil kesempatan memanipulasi sistem perbankan demi kepentingan diri.

Artikel Oleh : Utusan Malaysia 

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...